11 beste zelfzorgtips voor lichaam en geest

Leestijd: 9 notulen
11 beste zelfzorgtips voor lichaam en geest

Het is gemakkelijk om zelfzorg door de kieren te laten glijden en onze eigen behoeften op een laag pitje te zetten te midden van drukke planningen en verantwoordelijkheden. Sterker nog, soms vergeten we zelfs wat die behoeften zijn in de eerste plaats omdat we het zo druk hebben! Maar haasten door onze dagen zonder af te stemmen op ons lichaam en onze geest is een recept voor burn-out, en dat is waarom het zo belangrijk is om bewust na te denken over zelfzorg.

Wanneer u tijd maakt om voor uzelf te zorgen, zult u gelukkiger, gezonder, minder gestrest en energieker dan ooit zijn. En tijd voor zelfzorg betekent niet dat je de productiviteit opoffert. Je zult waarschijnlijk nog meer gedaan krijgen zonder het te beseffen, omdat je je over het algemeen beter voelt! Dus, hier zijn 11 van onze beste zelfzorg tips voor je geest en lichaam.

# 1 Reconnect met You & Mindful

Er zijn enkele basisbehoeften die iedereen moet ontmoeten om gezond te blijven, inclusief voedingsbehoeften en -activiteit, maar om echt voor JE lichaam en geest te zorgen, moet je dieper kijken en ontdekken wat het is you moeten vreugdevol leven en je op je best voelen.

Het starten van een mindfulness-oefening is een geweldige manier om jezelf opnieuw te verbinden en jezelf opnieuw te ontdekken. In plaats van haasten door je dagen, vertragen en betrekken. Wees bewust van wat je doet en heb medeleven met jezelf en anderen. Wees in het moment om je dagen volledig te ervaren. Stem af op hoe je je voelt in lichaam en geest, en misschien zelfs overwegen om een mindfulness-dagboek te beginnen.

Het kan handig zijn om in het begin af en toe herinneringen op te geven, omdat velen van ons zo'n gewoonte hebben om door onze dagen te rennen, maar het is het waard. Een mindfulness-oefening zal je helpen opnieuw contact te maken met jezelf en de wereld om je heen, en experts zeggen dat het beoefenen van mindfulness helpt verminderen spanning, stimuleer de stemming, maak ons veerkrachtiger en optimaliseert het algehele welzijn; en het is zelfs gezond voor de hersenen. [1]

# 2 Oefen dagelijks dankbaarheid

U zegt waarschijnlijk "bedankt" wanneer iemand een deur of lift voor u vasthoudt, maar het beoefenen van dagelijkse dank gaat een stap verder. Een dankbaarheidspraktijk gaat verder dan beleefdheid om een gevoel van positiviteit te cultiveren (en negativiteit uit te bannen) door echt de momenten te erkennen die we dankbaar of dankbaar zijn voor elke dag. Het kan zo simpel zijn om dankbaar te zijn voor een koekje dat je tijdens de lunch had voor een grap van een vriend die je aan het lachen maakte, of een spontane rugstrook van je partner.

Nadenken over momenten waar we elke dag echt dankbaar voor zijn, helpt om de positieve dingen in ons leven onder de aandacht te brengen, waarvan we er veel misschien over het hoofd zien of als vanzelfsprekend beschouwen als we niet opzettelijk op zoek zijn naar die momenten. Mensen die dagelijks dankbaarheid uitoefenen, ervaren vaker positieve emoties, slapen beter, hebben meer compassie en vriendelijkheid, sterker immuunsysteem en melden dat ze zich over het algemeen levendiger voelen. [2]

Het beoefenen van dankbaarheid en opmerkzaamheid gaan hand in hand. Probeer een danklijst bij te houden en deze dagelijks toe te voegen, of maak tijd vrij voor dankbaarheid tijdens het schrijven van je mindfulness. Een ander leuk idee is om een dankbank te starten. Vind een container waar je van houdt zoals een grote pot, vaas of muntbank en schrijf je momenten van dankbaarheid, samen met de datum, op kleine stukjes papier om ze aan de bank toe te voegen wanneer ze zich voordoen. Probeer het eens!

# 3 Heroverweeg hoe je tegen jezelf praat

Wanneer u denkt om beter voor uzelf te zorgen, kan het eerste dat in u opkomt, te maken hebben met voeding en lichaamsbeweging of andere activiteiten die u ziet als een onderdeel van uw plan voor succes. Hoewel dat beslist een factor is om je je beste zelf te voelen, is het niet het hele verhaal.

Als u vindt dat uw gedachten over waarom u deze dingen moet doen niet zijn gebaseerd op mededogen, moet u misschien eerst uw interne dialoog overwegen. Sommigen van ons zijn hard voor onszelf nadat we een wellness-plan zijn begonnen als we een dag missen of iets eten dat geen deel uitmaakte van het plan, maar onszelf schuldig voelen is geen recept voor succes! Het leidt alleen maar tot frustratie en een somber gevoel, wat niet bepaald motiverende gevoelens zijn.

Denk aan de woorden in uw interne dialoog en werk aan het ontwikkelen van een vriendelijke, medelevende interne toon zoals die van een bemoedigende geliefde. Zoek positieve dingen over jezelf te zeggen en vind je interne motivator. Adopteer woorden en zinsneden als "Ik heb dit" en "Ik geloof in mezelf." En zoek ook naar motivatie in niet-schaaloverwinningen. U zult zich bijvoorbeeld energieker voelen als u beter eet, uw huid na een training urenlang een gezonde glans heeft en u misschien minder gestrest bent vanwege uw nieuwe zelfzorgroutine.

Als het gaat om zelfzorg, begin dan van waar je bent en geniet van de reis. Wees onderweg aardig voor jezelf en laat je niet ontmoedigen door oneffenheden op de weg. Focus op kleine bedoelingen en wees medelevend. U zult grote veranderingen beginnen te zien voordat u het weet.

# 4 Ontkoppelen om verbinding te maken

U hebt waarschijnlijk geen statistieken nodig om u te vertellen dat mensen veel tijd doorbrengen voor elektronische schermen. Het enige wat je echt hoeft te doen is een beetje tijd doorbrengen in de openbare ruimte om het te zien, maar studies helpen om het in perspectief te plaatsen. Volgens de statistieken brengen volwassenen gemiddeld 11 uur per dag door voor een elektronisch apparaat. [3] Of we nu werken, spelen, ontspannen of gewoon proberen te functioneren als een mens (Hey Google, hoe krijg je kauwgom uit het tapijt?) Elektronische apparaten maken nu deel uit van ons leven, in voor- en tegenspoed.

Zo verbonden als onze apparaten ons de buitenwereld doen voelen, kunnen ze soms in de weg staan om contact te maken met de mensen die zich het dichtst bij ons en bij ons bevinden. Het is een goed idee om enige tijd afstand te nemen van je apparaten om je te richten op echt contact maken met mensen van aangezicht tot aangezicht en meer tijd te besteden aan zelfzorg! Probeer een dag een digitale detox uit te voeren en alle onnodige elektronica uit te zetten, of zet elke dag een blok tijd vrij om schermvrij te gaan en tijd door te brengen met niet-digitale dingen die je leuk vindt, of om iets leuks voor jezelf te doen. Je zult misschien verrast zijn hoe ontspannend en plezierig die momenten van apparaatvrij leven kunnen zijn!

# 5 Declutter (niet alleen je spullen!)

Decluttering your life kan een groot verschil maken in uw gemoedsrust en algehele welzijn. Dat geldt voor je schema en eetgewoonten, maar ook voor je ruimtes. Het doneren van dingen die je niet nodig hebt en ontsleutelen, kan helpen een ontspannen omgeving te creëren, zodat je je minder gestresst en comfortabeler voelt in je ruimte, maar als je merkt dat je altijd van de ene verbintenis naar de volgende rent, wil je misschien een aantal van je herevalueren. verplichtingen ook.

Overdreven zijn is stressvol en laat weinig tijd over voor zelfzorg. Doe opzettelijk ruimte voor de activiteiten en relaties die voor jou het belangrijkst zijn en laat die dingen los die geen waarde toevoegen aan je leven.

Misschien wilt u ook een soortgelijke benadering van uw keuken nemen! We hebben de neiging om naar het voedsel te grijpen dat we bij de hand hebben wanneer we druk of gestrest zijn, dus pak je keukenkastjes in met voedzame, gezonde opties in plaats van verwerkt voedsel of ongezonde snacks, zodat je altijd heerlijk, voedzaam voedsel bij de hand hebt. .

# 6 Trakteer uzelf

Wacht niet tot een speciale gelegenheid of totdat je het gevoel hebt dat je het "verdient" om jezelf te behandelen. Beter voor jezelf zorgen houdt niet alleen in van strikte regels en opoffering, en er zijn ook veel gezonde manieren om jezelf te behandelen. Het kan zo simpel zijn als het aantrekken van een favoriet shirt dat prettig aanvoelt naast je huid, of ontspannen in een warm bad, of tijd vrijmaken voor een activiteit die je elke dag leuk vindt. Probeer ook iets nieuws toe te voegen aan je wellnessroutine om te helpen verminderen spanning en welzijn bevorderen zoals Ashwagandha-extract.

Er is ook voldoende ruimte in een uitgebalanceerd dieet voor traktaties. Drink zo nu en dan een vierkant van antioxidantrijke pure chocolade of een glas van je favoriete rode wijn hart-gezond resveratrol. [4], [5]

# 7 Krijg genoeg slaap

Niet genoeg slaap krijgen is zwaar voor lichaam en geest. Je hebt slaap nodig, zodat je lichaam weefsels kan repareren, spieren kan laten groeien, hormonen kan aanmaken en kan verjongen, en zo je hersenen herinneringen kunnen consolideren en meer. [6]

Als je regelmatig genoeg slaapt, is het lichaam op zoveel manieren goed voor je en je zult je over het algemeen beter voelen. U merkt misschien zelfs dat u zich gemakkelijker kunt concentreren, minder geïrriteerd en gestresst kunt zijn en een beter geheugen hebt dan wanneer u slaapgebrek heeft. [7]

Als je elke avond moeite hebt om voldoende te slapen, probeer dan een zelfzorgritueel om je lichaam te helpen ontspannen en je voor te bereiden op de slaap. Dim de lichten na het avondeten en houd elektronische schermen uit de slaapkamer, omdat het licht van apparaten de productie van melatonine door uw lichaam kan verstoren. [8]

# 8 Energize Your Body with Activity

Terwijl genoeg slaap helpt om je lichaam en geest te verjongen, is actief zijn echt een revolutie in je energieniveau, zodat je elke dag optimaal kunt benutten.

Je kent het gevoel - je zit de hele dag achter je aan tafel of op de bank terwijl je je favoriete programma bekijkt, maar op de een of andere manier voel je je moe, hoewel je fysiek niet veel doet. Brandstoffen die inactief zijn - raden wat inactief is! Onze lichamen waren ontworpen om te bewegen. Wanneer we niet in beweging zijn, vertragen onze bloedsomloop en energieproductie. [9]

Gelukkig is er maar een korte wandeling of rekoefening nodig om de zaken weer in gang te zetten. Vecht dus tegen de drang om op je plek te blijven en je lichaam in beweging te krijgen. Probeer op de meeste dagen van de week minimaal 30 minuten te sporten om uw energie op peil te houden en de gezondheid te bevorderen. En dat betekent niet dat je een lidmaatschap van een sportschool nodig hebt - er zijn genoeg leuke, eenvoudige manieren om aan dagelijkse activiteiten te doen. Lezen5 Summer Fitness leuke ideeën voor enkele geweldige ideeën.

# 9 Maak tijd voor hobby's

Wat hebben hobby's met welzijn te maken? We zijn zo blij dat je het vroeg! Het is lonend en opbouwend om jezelf te verliezen in het doen van iets waar je echt van houdt en je passies tot leven te zien komen, maar hobby's hebben ook andere voordelen. Of het nu een uur per week of een half uur per dag is, de hobby's verminderen spanningbevorder de doorstroming en help sociale connecties en binding (een belangrijk onderdeel van geluk) te bevorderen, plus ze verrijken je leven met nieuwsgierigheid en inspiratie. [10]

Dus waar wacht je op? Pak je gereedschap, penseel, aardewerk wiel of breinaalden en droom iets verbazingwekkends. Als je nog geen hobby in gedachten hebt, denk dan eens terug aan wat je 12-jarige zelf het gelukkigst maakte. Als je gelukkiger was bloemen te plukken dan ze te tekenen, start dan een bloementuin! Wees ruimdenkend en probeer nieuwe dingen uit. Tijd maken voor hobby's is een geweldige aanvulling op je zelfzorgroutine.

# 10 Probeer adaptieve kruiden voor stress

Wanneer gevraagd, zeggen de meeste mensen dat ze geloven in het managen spanning is belangrijk, maar doen ze het? [11] En weten ze hoe belangrijk het eigenlijk is?

Meer dan 75% van alle doktersbezoeken zijn voor spanning-gerelateerde gezondheidsproblemen, en spanning is gekoppeld aan de zes meest ernstige bedreigingen voor onze gezondheid, waaronder hartproblemen, leveraandoeningen, ongelukken en meer. [11], [12] Gegeven deze statistieken zouden we meer moeten doen om onze blootstelling aan deze te minimaliseren spanning. Maar het is moeilijk, vooral als je spanning komt van bronnen die buiten je controle lijken te zijn.

We kunnen misschien niet alles beheersen wat op onze manier in het leven komt, maar we kunnen invloed hebben op hoe we erop reageren en ervan herstellen, en adaptogene kruiden kunnen daar een rol in spelen. Adaptogenen helpen ons in evenwicht te brengen en te beschermen spanning, helpen om het lichaam te kalmeren en de impact van te verminderen spanning. [13] Adaptogene kruiden zijn geen nieuw concept, maar onze steeds stressvoller wordende moderne levens hebben geleid tot een heropleving van de belangstelling voor hen, en om zeer goede redenen. Hier zijn een paar om te proberen:

Heilige basilicum

heilige basilicum is een adaptogenic kruid met wortels in Ayurveda. Dit populaire kruid, ook bekend als Tulsi, kan een van de krachtigste adaptogene kruiden zijn voor het verlichten van de mentale en fysieke effecten van spanning, helpen moduleren spanning hormonen en meer. [14]

Mucuna Pruriens

Mucana pruriens, ook bekend als "fluwelen bonen" of "dopamineboon," onderzoek toont aan dat deze exotische peulvrucht verrassend effectief is in het beheren spanning levels. Het bevat een stof die bekend staat als L-DOPA, die een voorloper is van dopamine, een neurotransmitter en een goed gevoelshormoon. [15]

Ashwagandha

Onderzoeken tonen aan ashwagandha bestrijdt de negatieve effecten van spanning op het lichaam. [16] Het bevordert een gevoel van kalmte en ontspanning en een gezonde, natuurlijke reactie op het dagelijks leven spanning.

Eleuthero Root

Eleuthero root, ook bekend als Siberische ginseng, helpt tegen de gevolgen van spanning terwijl je geest en lichaam wordt geactiveerd. Het is een verre verwant van Aziatische ginseng en wordt gebruikt om de immuungezondheid te bevorderen, cortisolreductie te bevorderen en een gezonde bloeddruk binnen normale grenzen te ondersteunen. [17]

# 11 Maak zelfzorg een gewoonte

Het omarmen van een routine voor zelfzorg is een van de beste dingen die je kunt doen voor je geest en je lichaam. Wat die routine omvat, is aan jou, en je hoeft het niet allemaal tegelijk te doen. Introduceer één nieuwe gewoonte per keer totdat u beter voor uzelf zorgt dan een tweede natuur.

Je kunt beginnen met een energieke ochtendroutine om je dag fris te beginnen, nieuwe ideeën verkennen om op te nemen in je bedtijdritueel, beginnen met eenDagelijkse meditatiebeoefening van 5 minuten, of gewoon een verbintenis aangaan om gehydrateerd te blijven.

Wat je ook doet, begin vanaf waar je bent en maak het alleen over je gezondheid en welzijn. Voeg onderweg lagen toe aan je zelfzorginspanningen en bouw een zelfzorgpraktijk op die voor jou werkt.

Hoe zorg je beter voor jezelf

We hopen dat deze 11 zelfzorgstrategieën je zullen helpen nieuwe manieren te vinden om goed voor jezelf te zorgen. Zelfzorgpraktijken kunnen helpen meer vreugde in je leven te brengen en je te inspireren om vreugde en mededogen met anderen te brengen. Veel succes op je reis en we kijken er naar uit om er hieronder over te horen.

Wat zijn je favoriete manieren om voor je geest en je lichaam te zorgen? Hoe voel je je het meest afgestemd op jezelf en je wellnessbehoeften? Deel uw mening in de commentaren.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Voetnoten & Referenties

  1. De 23 geweldige gezondheidsvoordelen van Mindfulness voor lichaam en hersenen. Positive Psychology Group.(Bezocht op 18/06/2018) []
  2. The Science Behind Gratitude (en hoe het je leven kan veranderen). Happify Daily. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  3. Verslaafd: Amerikanen brengen 11 uur per dag door op tv, telefoon, radio en gaming. Tijd. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  4. 7 Bewezen gezondheidsvoordelen van donkere chocolade. Healthline. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  5. Rode wijn en resveratrol: goed voor je hart? Mayo Clinic. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  6. Waarom hebben we slaap nodig? National Sleep Foundation. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  7. Hoe wordt het lichaam getroffen door slaapgebrek? (Toegankelijk op 01/05/2018) []
  8. Blue Light heeft een Dark Side: Harvard Health Publishing.(Bezocht 11/06/2017) []
  9. Verzet je energie. WebMD. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  10. Zes redenen om een hobby te krijgen. Psychologie vandaag.(Bezocht op 18/06/2018) []
  11. Stress in Amerika: onze gezondheidsrisico's. American Psychological Association. (Toegankelijk 06/18/2018) [] []
  12. De effecten van stress op je lichaam. WebMD. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  13. Adaptogenic Herbs: Nature's Solution To Stress. De Chiropractische Hulporganisatie. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  14. Tulsi - Ocimum sanctum: Een kruid om alle redenen. US National Library of Medicine. (Toegankelijk op 06/19/2018) []
  15. Mucuna pruriens vermindert stress en verbetert de kwaliteit van sperma bij onvruchtbare mannen. US National Library of Medicine. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  16. Een prospectieve, gerandomiseerde dubbelblinde, Placebo-gecontroleerde studie van de veiligheid en werkzaamheid van een hoog-concentratie full-spectrum extract van Ashwagandha Root in het verminderen van stress en angst bij volwassenen. US National Library of Medicine. (Toegankelijk 06/18/2018) []
  17. Ginseng, Siberian. Overzicht, Gebruik, Bijwerkingen, Interacties, Dosering. WebMD.(Bezocht op 18/06/2018) []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
Hoofdmenu

Internationale sites