7 Gewrichtsverzorgingssupplementen en hoe ze werken

Leestijd: 11 notulen
7 Gewrichtsverzorgingssupplementen en hoe ze werken

Miljoenen Amerikanen melden elk jaar gezamenlijke zorgen. Tussen 2010 en 2012 ondervonden maar liefst 52,5 miljoen volwassenen gezamenlijke problemen, en dat aantal zal naar verwachting blijven groeien.[1] Met zoveel mensen die zich zorgen maken over de gezondheid van de gewrichten, is het niet verwonderlijk dat supplementen voor gezamenlijke zorg steeds meer beschikbaar zijn.

Nourishing your joints may be one of the most important things you can do to stay flexible and mobile as you age and support healthy joints and active lifestyles. But with so many joint health supplements out there, how do you know which to choose? Let’s beoordeling some of the most common joint-supporting nutrients and how they work.

# 1 Glucosamine voor gezamenlijke gezondheid

Glucosamine is een stof die helpt kraakbeen gezond te houden. Het is een van de primaire bouwstenen in kraakbeen en het speelt een rol bij het bouwen van pezen, ligamenten en de dikke gewrichtsvloeistof die gewrichten omringt.[2] Aangezien kraakbeen een van de primaire structuren is die demping voor uw botten bij de gewrichten in uw lichaam bieden, is het logisch dat het ondersteunen van de gezondheid van uw kraakbeen belangrijk is voor uw gewrichtsgezondheid.[3]

Glucosamine-supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder glucosamine sulfaat, glucosamine hydrochloride en N-acetyl-glucosamine. De meeste klinische onderzoeken hebben zich gericht op de sulfaatvorm van glucosamine, die meestal is samengesteld uit schelpdieren. Voor mensen met schelpdieren allergieën, glucosaminehydrochloride is misschien een betere optie, maar lees het productetiket om de ingrediënten en waarschuwingen te controleren voordat u een glucosaminesupplement neemt als u schelpdieren hebt allergieën.

Glucosamine wordt vaak aangevuld met 1500 mg eenmaal daags of 500 mg driemaal daags, of 750 mg tweemaal daags in combinatie met 500 mg kurkumawortel tweemaal daags, maar volg altijd de instructies op uw productetiketten.[2]

Hoe helpt Glucosamine gewrichten?

Naarmate we ouder worden, kan kraakbeen verzwakken en afbreken, wat de werking en het gevoel van gewrichten kan beïnvloeden.[3]Klinisch bewijs heeft aangetoond dat bepaalde glucosaminesupplementen de effecten van veroudering op het kraakbeen in onze gewrichten kunnen vertragen en de mobiliteit en flexibiliteit van de gewrichten kunnen ondersteunen.[2]

Volgens de Mayo Clinic is er voldoende bewijs om mensen die zich zorgen maken om hun gezondheid te stimuleren om een glucosaminesupplement te proberen.[4]

Ontdek de voordelen van glucosamine grondig door te lezen Glucosamine-overzicht: de beste soorten (en vormen) voor gezamenlijke gezondheid en verder.

Glucosamine supplementen om te proberen

Swanson Premium Glucosamine Sulfate 2KC1
Zorg elke dag voor je gewrichten Swanson Premium glucosaminesulfaat. Glucosaminesulfaat is een verbinding afkomstig van schelpdieren en levert belangrijke structurele componenten voor het schokabsorberende kraakbeen dat gewrichten dempt voor een comfortabele beweging.

Swanson Ultra Vegetarische Glucosamine & MSM, Zonder schelpdieren
Onze vegetarische, schelpvrije glucosamine bevat glucosaminehydrochloride, een ultramoderne formulering op basis van maïs. Het is de enige aanvullende glucosamine die afkomstig is van een bron zonder schelpdieren, wat een essentiële overweging is voor iedereen met zeevruchten allergieën.

# 2 Chondroïtinesupplementen voor gewrichten

Net als glucosamine is chondroïtine een belangrijke bouwsteen van kraakbeen dat van nature voorkomt in bindweefsels door het hele lichaam.[5] Het is een kritieke component bij de vorming van kraakbeen, en omdat gezond kraakbeen van vitaal belang is voor de gezondheid van de gewrichten, kan het voeden van het kraakbeen in onze gewrichten wat comfort bieden voor verouderende gewrichten.

Glucosamine en chondroïtine worden vaak samen genomen in een combinatiesupplement voor gewrichtsgezondheid, en de twee stoffen spelen vergelijkbare, vitale rollen in gezamenlijk onderhoud. Sommige experts zeggen dat chondroïtine mogelijk niet zo efficiënt door het lichaam wordt opgenomen als glucosamine, omdat chondroïtinemoleculen groter zijn dan glucosamine.[6] Terwijl glucosamine in het lichaam wordt opgenomen in 90-98%, wordt chondroïtine slechts geabsorbeerd met een snelheid tot 13%, wat betekent dat minder ervan kraakbeencellen kan bereiken.[5]

Hoe dan ook, chondroïtine blijft een van de meest populaire gewrichtsondersteunende supplementen, en de Nationaal centrum voor complementaire integratieve gezondheid meldde dat 6,5 miljoen mensen alleen al in 2012 glucosamine en / of chondroïtine innamen (vaak samen genomen).[7]

In combinatie met glucosamine wordt chondroïtine vaak aangevuld met 400 mg, 2 tot 3 keer per dag.[2]Wanneer alleen genomen, hebben sommige onderzoeken 1200 tot 1800 mg chondroïtine eenmaal per dag gebruikt of die dagelijkse hoeveelheid in 2 tot 3 doses verdeeld, maar aangezien de ideale dosering onbekend is, volg altijd de aanwijzingen op uw productetiket.[5]

Hoe ondersteunt chondroïtine gewrichten?

Net als glucosamine is chondroïtine een bouwsteen van kraakbeen. Chondroïtine is een waterminnende molecule en helpt daarom vloeistof in het gewricht te trekken, ter ondersteuning van de dempende eigenschappen van kraakbeen. Een klinische studie van 800 mg chondroïtinesulfaat per dag vond een significante vermindering van het kraakbeenverlies bij suppletie.[8]

Chondroïtinesupplementen om te proberen

Swanson New Zealand Green Lipped Mussell
Geef uw gewrichten de voedingshulpmiddelen om ervoor te zorgen dat ze soepel blijven werken Swanson Nieuw-Zeelandse groene lipped mossel. Chondroïtinesulfaat, een bestanddeel van het kraakbeen dat elk gewricht beschermt, is een van 's werelds populairste aanvullende voedingsstoffen voor het behoud van de gewrichten.

Swanson Glucosamine & Chondroïtine
Help uw gewrichten in topconditie te houden met Swanson Glucosamine chondroïtine. Deze unieke voedingsstoffen leveren de grondstoffen om het kraakbeen te beschermen dat onze gewrichten beschermt voor een comfortabele beweging.

Swanson Ultra Albion Chelated Magnesium & Calcium
Albion Chelated Magnesium & Calcium keert de traditionele verhouding om en levert voldoende aanvullende niveaus van elk mineraal samen met vitamine D-3 en K-2 voor optimale absorptie.

# 3 Methylsulfonylmethane (MSM) voor gezamenlijke gezondheid

MSM is een zwavelverbinding die van nature in ons lichaam voorkomt. In de natuur is MSM in kleine hoeveelheden aanwezig in groenten, fruit en granen.[9] Zwavel is cruciaal voor het herstel van bindweefsels, een gebied waar het voordelen kan bieden voor de gezondheid van de gewrichten.[10] Het is ook betrokken bij het metabolisme van bepaalde voedingsmiddelen en helpt uw lichaam voedingsstoffen op te nemen. MSM ondersteunt collageen en keratine en kan een rol spelen bij het ondersteunen van de immuunrespons op stressoren, plus het kan spieren ondersteunen tijdens trainingen en helpen oxidatief te vechten spanning veroorzaakt door inspanning.[11],[12]

Hoewel mensen MSM-supplementen om verschillende redenen gebruiken, van het bevorderen van de gezondheid van het haar tot het herstel, wordt het meestal gebruikt om de gezondheid van gewrichten te ondersteunen, de flexibiliteit te bevorderen en collageen te behouden.[13] Talloze klinische studies zijn uitgevoerd op MSM voor gewrichten met veelbelovende resultaten.[12],[13] MSM is echter een voedingssupplement en geen remedie voor chronische gewrichtsproblemen die verband houden met ziekten die de gewrichten aantasten.

MSM wordt vaak aangevuld in doses tussen 500 mg en 6.000 mg per dag, met een groot veiligheidsrecord. Volg de aanwijzingen op uw productetiket voor de beste resultaten.

Hoe werkt MSM?

MSM-supplementen zijn een sterk opneembare vorm van organische zwavel die gewrichten kan ondersteunen door uw lichaam te helpen gezond bindweefsel te vormen en comfort en vitaliteit van gewrichten, pezen en ligamenten te bevorderen. MSM is ook een antioxidant en kan helpen gewrichten gezond te houden door de immuunrespons op stressoren te ondersteunen.

MSM-supplementen om te proberen

Swanson Ultra MSM
Ondersteuning van gezond kraakbeen, pezen, ligamenten en de huid gemakkelijk met behulp van Swanson TruFlex® MSM. Deze unieke formule is een organische vorm van de essentiële minerale zwavel en is biologisch actief voor gemakkelijke assimilatie.

Swanson Premium MSM Powder
Zorg voor uw vitale gewrichtsweefsels met Swanson MSM. Een biologisch actieve vorm van de essentiële minerale zwavel, MSM levert basisvoeding voor de weefsels die uw gewrichten soepel laten werken. Het is ook geweldig voor het behoud van gezond haar, huid en nagels.

# 4 Collageen voor gezamenlijke ondersteuning

Collageen is een eiwit en een natuurlijk onderdeel van kraakbeen, botten en andere weefsels.[14] Het zit in de huid, spieren en pezen en is het meest voorkomende eiwit in het dierenrijk.[15]

Er zijn veel verschillende soorten collageen en collageensupplementen, maar type II collageen is het belangrijkste type collageen in kraakbeen, het geeft kracht en het vermogen om het kraakbeen in onze gewrichten samen te drukken zodat ze schokken kunnen absorberen.[15]

Aanvullend collageen is afkomstig van runder-, kip- of visbronnen en vele bevatten ook belangrijke aminozuren zoals glycine, proline en lysine. Collageen type II wordt als mogelijk veilig beschouwd, genomen in doses tot 2,5 mg per dag gedurende maximaal 24 weken, maar de juiste dosis voor elke persoon hangt af van leeftijd, gezondheid en andere aandoeningen.[14] Volg de aanwijzingen op uw productetiketten en raadpleeg uw arts om te controleren of collageensupplementen geschikt zijn voor u.

Hoe helpt collageen gewrichten?

Er wordt aangenomen dat collageensupplementen werken door stoffen in het lichaam te activeren die gewrichten helpen troosten, hoewel onderzoek niet heeft bewezen hoe dat proces precies kan werken.[14] Collageen bevat ook chondroïtine en glucosamine, die beide de gezondheid van de gewrichten ten goede kunnen komen.[14] Het kan de vloeistoffen, het functioneren en de integriteit van het kraakbeen in gewrichten ondersteunen, waardoor de gezondheid van de gewrichten wordt bevorderd.

Indentured Type II collageen werkt specifiek met het immuunsysteem om uw gewrichtsgezondheid te ondersteunen. Klinische studies hebben het gebruik van dit ingrediënt bij 40 mg per dag ondersteund om de gezondheid, functie en comfort van de gewrichten te ondersteunen.[16]

Collageensupplementen om te proberen

Swanson Glucosamine & collageen, Type II
Houd uw gewrichten comfortabel aan het werk met de gepatenteerde voeding van Glucosamine & Collagen, Type II.

5. Kurkuma voor gezonde gewrichten

Kurkuma is een specerij gemaakt van de gedroogde en gemalen wortel van de kurkuma, een plant uit dezelfde familie als gember. Het wordt al duizenden jaren als een kruidentonicum gebruikt en veel van de voordelen van kurkuma worden toegeschreven aan een fotochemisch middel dat bekend staat als curcumine.

Curcumine is een extreem krachtig antioxidant carotenoïde pigment met potentieel gebruik voor vele gebieden van gezondheid, waaronder geheugen, spijsvertering, bloedsomloop en gewrichtsgezondheid.[17],[18] Als voedingsstof voor de gezondheid van gewrichten, kan kurkuma geruststellende eigenschappen hebben en een gezonde gewrichtsfunctie ondersteunen.

Mensen die kurkuma- of curcuminesupplementen gebruiken voor de gezondheid van hun gewrichten, hebben 500 mg, 2 tot 4 keer per dag gedurende 6 weken tot 3 maanden ingenomen.[18] Lees uw productetiket en neem contact op met uw arts als u niet zeker bent over de beste kurkumedosis voor u.

Hoe ondersteunt kurkuma de gezondheid van gewrichten?

Kurkuma kan geruststellende eigenschappen hebben voor gewrichten en het biedt antioxiderende ondersteuning.[18] Omdat kurkuma vetoplosbaar is in plaats van in water oplosbaar, is het het beste om kurkuma te consumeren bij een maaltijd die wat vet of olie bevat, of om sterk biologisch beschikbare kurkumasupplementen te zoeken. Misschien wilt u het proberen kurkuma supplementen gecombineerd met zwarte peper, wat kan helpen bij de absorptie, of Swanson Ultra Turmeric Phytosome, wat een krachtige vorm van kurkuma is die is onderzocht vanwege de voordelen voor de gezondheid.[18],[19]

Kurkuma-supplementen om te proberen

Swanson Ultra Turmeric Phytosome
Turmeric Phytosome with Meriva vertegenwoordigt het toppunt van turmeric science. Meriva levert actieve kruidencomponenten omhuld door fosfolipiden in een gepatenteerd moleculair complex. Voorlopig onderzoek toont aan dat Meriva tot 10 keer beter wordt opgenomen dan standaard, niet-complexe kurkuma.

Swanson Ultra High Absorption TheracurminTM
TheracurminTM is een gepatenteerd kurkuma-preparaat met fijngemalen kurkuma in een colloïdale suspensie met glycerine en gom ghatti, een complexe polysacharide afgeleid van het sap van de ghatti-boom. Deze formule biedt een dramatische verbetering van de biologische beschikbaarheid om het curcumineniveau in het bloed te verhogen. Proeven bij mensen tonen aan dat TheracurminTM is meer dan 27 keer meer biologisch beschikbaar dan standaard curcumine.

# 6 Vitamine D voor gewrichtsgezondheid

Je weet misschien vitamine D als de zonneschijn vitamine omdat onze lichamen het maken wanneer onze huid wordt blootgesteld aan de zon. Deze essentiële voedingsstof staat erom bekend dat het vele gezondheidsgebieden ondersteunt, waaronder gezonde botten en tanden, cardiovasculaire gezondheid, spierondersteuning en meer.[20] Maar doet vitamine D gezamenlijke gezondheid ondersteunen?

Het antwoord daarop is niet zo eenvoudig. Studies hebben herhaaldelijk lage niveaus van gevonden vitamine D bij mensen met gezamenlijke zorgen, wat betekent dat er een verband kan zijn tussen vitamine D en gezamenlijke gezondheid.[20] En sommige onderzoekers geloven laag vitamine D niveaus kunnen gezamenlijke problemen compliceren.[20] Terwijl vitamine D tekort kan worden geassocieerd met gezamenlijke problemen, er is geen sluitend bewijs dat vitamine D suppletie biedt specifieke gezamenlijke gezondheidsvoordelen voor mensen met voldoende vitamine D levels.

Maar als je bedenkt dat de meeste Amerikanen een tekort hebben vitamine D, en combineer die kennis met het bewustzijn van een groot aantal mensen in de VS die gezamenlijke gezondheidsproblemen hebben, het mogelijke verband daartussen vitamine D en gezamenlijke gezondheid moet niet worden genegeerd.[1],[21],[22] We moeten allemaal ons best doen om ervoor te zorgen dat we onze dagelijkse aanbevolen inname van krijgen vitamine D, want er zijn genoeg redenen naast de gezondheid van gewrichten om dit te doen.

Volgens aanbevelingen van de Food and Nutrition Board (FNB) moeten gezonde volwassenen tussen 19 en 70 jaar 600 IE krijgen van vitamine D elke dag, en volwassenen ouder dan 71 moeten elke dag 800 IE krijgen.[23] Hoewel we kunnen krijgen vitamine D uit voedselbronnen, soms kan dit moeilijk zijn, maar dagelijkse inname niveaus kunnen gemakkelijk worden bereikt met vitamine D supplementen.

Hoe ondersteunt vitamine D de gezondheid van gewrichten?

De potentiële voordelen van vitamine D voor gezamenlijke gezondheid kan verband houden met de vitale rol vitamine D speelt in calcium en fosfor absorptie, inclusief zijn rollen in de release van calcium uit de darmen en het actieve transport van fosfor.[24]

Fosfor werkt samen met calcium om botten te bouwen. Lage niveaus van fosfor naast lage niveaus van calcium en vitamine D gedurende lange periodes kan leiden tot zwakte of zachtheid van botten, wat kan bijdragen tot bezorgdheid over spieren en gewrichten.[25]

Voor meer informatie over de voordelen van vitamine D en voedingsmiddelen die bevatten vitamine Dlezen Het belang van vitamine D + Hoe het in uw dieet te krijgen.

Vitamine D-supplementen om te proberen

Swanson Premium Vitamine D-3
Ondersteunt gezonde botten, immuunwellness en cardiovasculaire wellness, en bevordert calcium absorptie in het lichaam. Dit supplement biedt een krachtige dosis van 5.000 IE per portie.

Calciumcitraat en vitamine D
Een krachtige en voordelige keuze als aanvulling op uw calcium en vitamine D inname voor botvoeding en verbeterde absorptie. Dit supplement bevat 350 mg calcium in elke tablet, plus 10 mcg van vitamine D.

# 7 Calcium en gewrichtsgezondheid

Calcium is het meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam en wordt voornamelijk opgeslagen in botten en tanden om hen te helpen sterk te blijven.[26] Het helpt ook spieren samentrekken en uitzetten en speelt een rol bij de gezondheid van het zenuwstelsel.[26]

De relatie tussen calcium en de gezondheid van gewrichten is veelzijdig. Naarmate we ouder worden, worden onze lichamen minder efficiënt in het absorberen calcium.[27] Rond 30-jarige leeftijd hebben onze botten zelfs hun hoogtepunt bereikt calcium inhoud en begin te verliezen calcium langzaam, maar je kunt helpen die verliezen te vertragen door genoeg te krijgen calcium elke dag.[27] Waarom is dat belangrijk voor de gezondheid van de gewrichten? Verschillende gebieden van gezamenlijke gezondheidsproblemen kunnen samenvallen met botzwakte of veranderingen in botmassa of mineraaldichtheid.[28]

Een misvatting over calcium en gezamenlijke gezondheid omvat de rol van calcium in gewrichtskristallen. Experts zeggen dat de vorming van calcium kristallen in gewrichten zijn niet gerelateerd aan calcium inname behalve bij personen die zeldzame metabole zorgen hebben die het niveau van verhogen calcium in het bloed.[29]

De FNB beveelt aan dat volwassenen tussen 19 en 50 jaar 1.000 mg krijgen calcium per dag. Mannen 51 tot 70 moeten ook streven naar 1.000 mg per dag, en vrouwen 51 tot 70 hebben 1200 mg per dag nodig. Mannelijke en vrouwelijke volwassenen ouder dan 71 jaar moeten 1200 mg krijgen calcium elke dag.

Hoe ondersteunt calcium de gezondheid van gewrichten?

Calcium speelt een rol bij het sterk houden van botten en gezonde botten zijn belangrijk voor gezonde gewrichten. Kraakbeen is avasculair, wat betekent dat het geen eigen bloed- en voedingsstoffenvoorziening heeft. Terwijl we bewegen, wordt de synoviale vloeistof uit gewrichten naar beneden geduwd door de benige kanalen van het subchondrale bot, waar het voedingsstoffen uit de bloedtoevoer in het bot trekt en die voedingsstoffen naar het kraakbeen terugvoert. Naarmate de gezondheid van de botten afneemt, kunnen deze benige kanalen defect raken, waardoor dit proces minder efficiënt is.

Calciumsupplementen om te proberen

Swanson Premium calciumcitraatcomplex
Calcium Citraat is een van de meest absorbeerbare en biologisch beschikbare vormen van supplementen calcium. Voor wie op zoek is naar een pure Calcium Citraat zonder toegevoegd magnesium vitamine D of andere voedingsstoffen, presenteren we deze economische capsules van 200 mg.

Swanson Ultra Coral Calcium Complex
Deze unieke minerale formule heeft de ideale 2: 1-verhouding van calcium tot magnesium , samen met 73 sporenmineralen in een perfecte, pH-gebalanceerde combinatie gemaakt door de natuur.

Combinatiesupplementen voor gezamenlijke gezondheid

Veel supplementen die gewrichten ondersteunen, worden samengenomen om vanuit elke hoek gewrichtsvoeding te bieden. Populaire combinaties van gewrichtsgezondheidcombinaties zijn onder meer Vegetarische MSM & Glucosamine, schelpdieren vrij), Glucosamine chondroïtine, en sommige supplementen bevatten een voedend trio van Glucosamine, Chondroïtine en MSM met hyal-gewricht.

Onderzoekers evalueren voortdurend nieuwe manieren om op elke leeftijd gezonde gewrichten te behouden. En wanneer nieuwe informatie beschikbaar komt, Swanson Gezondheid is er om u op de hoogte te houden en superieure formules te bieden voor het ondersteunen van de gezondheid van gewrichten.

Lees voor meer informatie over de voordelen van de gewrichtsondersteunende voedingsstoffen die in dit artikel worden besproken 21 supplementen en vitamines voor de gezondheid van mannenen Glucosamine-overzicht: de beste soorten (en vormen) voor gewrichtsgezondheid.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Voetnoten & Referenties

  1. Aantal Amerikanen met ernstige gewrichtspijn neemt toe. WebMD. (Bezocht 05/07/2018) [] []
  2. Glucosaminesulfaat. MedlinePlus. (Betreden: 04/05/2018) [] [] [] []
  3. Inzicht in kraakbeen, gewrichten en het verouderingsproces. Healthline.(Bezocht 04/05/2018) [] []
  4. Glucosamine. Mayo Clinic. (Betreden met 2/26/2018)[]
  5. Chondroïtine. WebMD. (Bezocht 05/08/2018) [] [] []
  6. https://www.drugs.com/npc/chondroitin.html (Bezocht 05/08/2018) []
  7. Gebruik van gratis gezondheidsbenaderingen in de VS. Nationaal centrum voor complementaire en integratieve gezondheid. (Bezocht 05/08/2018) []
  8. Chondroïtinesulfaat vermindert zowel volumeverlies van het kraakbeen als beenmergletsels bij patiënten met knieartrose vanaf 6 maanden na aanvang van de therapie: een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde pilootstudie met MRI. BMJ-tijdschriften. (Bezocht 05/11/2018) []
  9. MSM (methylsulfonylmethane) Voedingssupplement. Medicine Net. (Betreden 2/8/2018) []
  10. MSM: Wat u moet weten. Hoe dingen werken, gezondheid. (Bezocht 05/08/2018) []
  11. Methylsulfonylmethane: toepassingen en veiligheid van een nieuw voedingssupplement (Toegankelijk 2/14/2018) []
  12. Effect van MSM-suppletie op door inspanning veroorzaakte spierbeschadiging en totale antioxidantcapaciteit. Het Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. (Toegankelijk 2/14/2018) [] []
  13. MSM (methylsulfonylmethaan). WebMD.com. (Betreden 2/8/2018) [] []
  14. Collageen Type II. WebMD. (Bezocht 05/08/2018) [] [] [] []
  15. Moleculaire celbiologie. 4e editie. Nationaal centrum voor biotechnologie-informatie. (Bezocht 05/08/2018) [] []
  16. Werkzaamheid en verdraagbaarheid van een niet-gedenatureerd type II collageensupplement bij het moduleren van symptomen van knieartrose: een multicenter gerandomiseerd, dubbelblind, placebogecontroleerd onderzoek. PubMed. (Bezocht 05/11/2018) []
  17. Kurkuma. WebMD. (Bezocht 05/08/2018) []
  18. Kurkuma. The Golden Spice. Nationaal centrum voor biotechnologie-informatie. (Bezocht 05/08/2018) [] [] [] []
  19. Werkzaamheid en veiligheid van Meriva®, een curcumine-fosfatidylcholinecomplex, tijdens langdurige toediening aan artrosepatiënten. PubMed. (Bezocht 05/11/2018) []
  20. Vitamine D. WebMD. (Bezocht 05/07/2018) [] [] []
  21. Vitamine D-tekort stijgt in de VS, zegt studie. Wetenschappelijke Amerikaan. (Bezocht 05/07/2018) []
  22. Is er een verband tussen vitamine D en gewrichtspijn? Healthline. (Bezocht 05/07/2018) []
  23. Vitamine D-informatieblad voor consumenten. National Institutes of Health. (Bezocht 05/07/2018) []
  24. Intestinale absorptie van calcium en fosfor. PubMed. (Bezocht 05/07/2018) []
  25. Hoe uw lichaam fosfor gebruikt. Healthline. (Bezocht 05/07/2018) []
  26. Calcium. Medline Plus. (Bezocht 05/07/2018) [] []
  27. Calcium. National Institutes of Health. (Bezocht 05/07/2018) [] []
  28. Botdichtheid. Medline Plus. (Bezocht 05/07/2018) []
  29. Calcium voorbij de botten. Harvard Health. (Bezocht 05/07/2018) []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
Hoofdmenu

Internationale sites