Astaxanthine voordelen voor ooggezondheid: een antioxidant dat u nodig hebt (maar waarschijnlijk niet kunt uitspreken)

Leestijd: 8 notulen
Astaxanthine voordelen voor ooggezondheid: een antioxidant dat u nodig hebt (maar waarschijnlijk niet kunt uitspreken)

Astaxanthine is een van de krachtigste antioxidanten die er zijn. Het is duizenden malen krachtiger dan vitamine C en het torent uit boven vele andere goed k now antioxidanten.[1]

Hoe spreek je astaxanthin uit? We zijn now , het is een mondvol! Fonetisch is het uitgesproken as-ta-xan-thin. En vanwege zijn potentie is astaxanthine de focus geworden van talrijke onderzoeken en klinische onderzoeken naar het gebruik ervan voor een breed scala van gezondheidstoepassingen, waaronder ooggezondheid en leeftijdsgerelateerde visusveranderingen, evenals de gezondheid van hersenen, hart en huid, plus meer .[1],[2]

Gelukkig zijn de voordelen van astaxanthine voor ons allemaal goed bereikbaar. Ondanks zijn exotisch klinkende naam, kun je astaxanthine krijgen van veel verschillende voedingsbronnen en hele voedingsmiddelen als je now kunt kijken, inclusief van astaxanthinesupplementen. Laten we het dus hebben over wat astaxanthine is, waarom u het nodig heeft en hoe u de voordelen van astaxanthine voor uw ogen en daarbuiten kunt krijgen.

Wat is Astaxanthin?

Astaxanthine is een van de vele carotenoïdenpigmenten (samen met beta-caroteen, zeaxanthine, luteïne, lycopeen en anderen). Carotenoïden geven kleur aan het voedsel dat ze bevat en kunnen beschermende antioxiderende voordelen bieden aan degenen onder ons die ze consumeren.[3]

Net als beta-caroteen geeft wortelen zijn oranje tint en lycopeen draagt bij aan de rode kleur van tomaten, astaxanthine is verantwoordelijk voor de levendige kleur van krill, kreeft, zalm, rode snapper, algen en vele andere oceaanbewoners.

Astaxanthine is, zoals je misschien al geraden hebt, een felle tint oranjerood. Deze pigmenten hebben antioxiderende effecten, die mogelijk ons lichaam helpen om vrije radicalen te bestrijden.[4] Sommigen van hen kunnen affiniteit hebben met specifieke delen van het lichaam en anderen, zoals astaxanthine, bevorderen de gezondheid op verschillende manieren.

Voordelen van Astaxanthin voor Eyes and Beyond

Astaxanthine biedt vele voordelen en het wordt door onderzoekers en in klinische onderzoeken voortdurend bestudeerd om het potentieel voor talrijke toepassingen beter te begrijpen.[5] Onderzoek tot nu toe heeft aangetoond dat astaxanthine de volgende gezondheidsgebieden ten goede kan komen:

  • Visie gezondheid
  • Cardiovasculaire gezondheid
  • cognitieve Gezondheid
  • Huid, inclusief anti-veroudering van de huid
  • Atletisch uithoudingsvermogen

Meer informatie over hoe astaxanthine op elk van deze gebieden helpt, vindt u hieronder, samen met onderzoekshighlights en de dosering van astaxanthine die in onderzoeken voor specifieke voordelen wordt gebruikt, maar volg altijd de aanwijzingen op uw productetiket tenzij uw arts anders aanbeveelt.

Astaxanthin voor Vision Health

Voor veel mensen is de gezondheid van het oog een toenemende zorg naarmate we ouder worden. Meer dan 6,5 miljoen Amerikanen ouder dan 65 hebben verschillende ooggezondheidsproblemen.[6] En er is steeds meer bewijs dat carotenoïden antioxidanten zijn die een belangrijke rol spelen bij het gezond houden van onze ogen.

Als de meest krachtige carotenoïde die er is, vormt astaxanthine geen uitzondering. Vroege onderzoeken hebben aangetoond dat astaxanthine kan helpen de gezondheid van het oog te behouden en een gezond gezichtsvermogen te bevorderen, waardoor symptomen van leeftijdsgerelateerde oogproblemen mogelijk worden vertraagd.[7],[8],[9] En het kan zelfs helpen vermoeidheid van de ogen en vermoeidheid te verminderen.[10]

Astaxanthin kan ook helpen verdedigen tegen oxidatieve schade door blootstelling aan blauw licht van digitale apparaten, energiezuinige gloeilampen en de zon, samen met andere oogondersteunende voedingsstoffen luteïne en zeaxanthine. Swanson Health astaxanthinesupplementen voor de ogen zijn verkrijgbaar in softgels van 4 mg tot 12 mg die eenmaal per dag moeten worden ingenomen. Dit is hetzelfde doseringsbereik dat volgens onderzoekers de beste resultaten oplevert.[9]

Astaxanthin voor cognitieve gezondheid

Volgens onderzoekers is het menselijk brein zeer gevoelig voor oxidatie spanningen zonder voldoende antioxidantafweer, dat oxidatieve spanning kan bijdragen aan cognitieve gezondheidsproblemen, vooral naarmate we ouder worden.[11] De antioxidant carotenoïde astaxanthine (samen met omega-3 en omega-6 vetzuren) kan een centrale rol spelen in de bescherming tegen oxidatie spanning in de hersenen.[11]

Een voorlopige, placebo-gecontroleerde klinische studie met een groep gezonde mannen in de leeftijd van 50-69 jaar die klaagde over vergeetachtigheid, nam 12 mg astaxanthine per dag gedurende 12 weken, en na de astaxanthin-studie namen de mannen die astaxanthine gebruikten toonde verbeteringen in reactietijd, aandacht en geheugentests.[12]

Astaxanthine voor hartgezondheid

oxidatieve spanning en andere aanverwante factoren dragen ook bij aan problemen in onze bloedvaten en in ons gehele cardiovasculaire systeem.[13] De krachtige antioxidant astaxanthine kan ook hier een belangrijke rol spelen - van het helpen verbeteren van de bloedstroom, ondersteunen van gezonde bloedlipideniveaus, een positieve invloed hebben op het mitochondriale membraan van het hart, het bevorderen van gezonde bloedvaten en meer.[14]

De voordelen van astaxanthine voor de gezondheid van het hart en cardiovasculaire voeding worden nog steeds verkend, en er wordt steeds meer onderzoek gedaan in dit gezondheidsgebied dan ooit tevoren.[14] Astaxanthine-doseringen die worden gebruikt in cardiovasculaire gezondheidsstudies varieerden tot nu toe tussen 1,8 mg en 21,6 mg per dag.[14]

Astaxanthin voor de huid

Astaxanthine kan zowel oraal als plaatselijk worden gebruikt voor het bevorderen van de gezondheid van de huid en kan rimpels en ouderdomsvlekken helpen verminderen, terwijl de textuur en het vochtniveau van de huid worden verbeterd.[15] De antioxiderende voordelen van astaxanthine stralen ook als het gaat om de gezondheid van de huid, en helpen de schade door vrije radicalen aan de huid tegen blootstelling aan het milieu te bestrijden.

Astaxanthine huidvoordelen zijn gemeld in studies voor zowel mannen als vrouwen.[16] In één onderzoek ontving een groep gezonde vrouwen gedurende 8 weken een orale dosis van 6 mg astaxanthine per dag, gecombineerd met 2 ml topische astaxanthine dagelijks toegepast en merkte significante verbeteringen op in rimpels, ouderdomsvlekken, huidelasticiteit en textuur, evenals huidhydratatie.[16]

In een andere studie ontving een groep gezonde mannen 6 mg dagelijks astaxanthine gedurende 6 weken en constateerde verbeteringen in kraaienpootjes, elasticiteit en hydratatie van de huid.[16] Andere onderzoeken hebben doseringen van astaxanthine gebruikt die variëren van 4 mg tot 12 mg per dag voor voordelen tegen veroudering.[2]

Astaxanthine voor lichaamsbeweging en atleten

Oefening is geweldig voor ons lichaam en algeheel welzijn, maar de lichamen van atleten en regelmatige sporters worden blootgesteld aan veel oxidatie spanning. Astaxanthine kan helpen door lichaamsbeweging geïnduceerde oxidatieve schade te bestrijden, vermoeidheid bij de training tegen te gaan en het uithoudingsvermogen positief te beïnvloeden.[2],[17]

Astaxanthine dosering in onderzoeken met betrekking tot lichaamsbeweging en atleten is vaak 4 mg per dag.[2],[17] Eén studie waarbij gedurende vier weken 20 mg per dag werd gebruikt, noteerde geen verbeterde resultaten.[17]

Astaxanthin Foods

De meeste natuurlijke voedselbronnen van astaxanthine komen uit de oceaan, en de meeste van hen zijn gemakkelijk te identificeren vanwege hun heldere rood-oranje kleur. Hier zijn enkele natuurlijke bronnen van astaxanthine.[18]

  • krill
  • rivierkreeft
  • Krab
  • Kreeft
  • garnaal
  • Rode gist
  • zeewier
  • Rode snapper
  • Regenboog forel
  • Coho Zalm
  • Atlantische zalm
  • Arctic Char
  • Sockeye zalm (bevat meer astaxanthine dan andere soorten zalm)
  • Roze zalm
  • Chinook Zalm
  • Chum Salmon (aka Keta Salmon)
  • Masu zalm

Als u uw astaxanthine uit zeevruchten wilt halen, kies dan zo vaak mogelijk voor wild gevangen vis. Sommige gekweekte zalm op de boerderij is kunstmatig gekleurd met synthetische carotenoïden en biedt mogelijk niet dezelfde voordelen.[19]

Wil je heerlijke recepten proberen die je een gezonde dosis astaxanthine geven? Probeer dit Walnut Crusted Salmon recept of Knoflookgember Chili Shrimp.

Astaxanthine-supplementen

Terwijl zalm, garnalen, kreeften en andere astaxanthine-rijke voedingsmiddelen heerlijk en gezond zijn, is het misschien niet praktisch en niet voor iedereen betaalbaar om ze elke dag te eten. Voor die dagen dat u uw dagelijkse dosis astaxanthine niet krijgt van voedselbronnen, overweeg dan om een astaxanthinesupplement om de voordelen van astaxanthine te krijgen.

Astaxanthine-supplementen zijn verkrijgbaar in doses van 4 mg tot 12 mg per capsule, zodat u uw inname kunt aanpassen op basis van uw individuele behoeften. Hier zijn enkele van onze favorieten astaxanthinesupplementen van Swanson Health.

Swanson Ultra Astaxanthin
Dit supplement biedt 4 mg astaxanthine van een natuurlijk astaxanthine-complex afkomstig uit haematococcus pluvialis algen om de antioxidantactiviteit te stimuleren, bescherming te bieden tegen schade door vrije radicalen en de gezondheid van het immuunsysteem te helpen ondersteunen.

Swanson Ultra Astaxanthin Maximale sterkte
Levert een maximaal effectieve dosis antioxidantbescherming bij 12 mg astaxanthine per portie afkomstig van haematococcus pluvialis algen verrijkt met middellange keten triglyceriden om de biologische beschikbaarheid te verbeteren.

Swanson Ultra High Potency Astaxanthin
Biedt 8 mg astaxanthine van natuurlijke astaxanthine complex geëxtraheerd uit haematococcus pluvialis algen met behulp van geavanceerde superkritische CO2 extractiemethoden waarvoor geen chemische oplosmiddelen nodig zijn en het is verrijkt met middellange keten triglyceriden om de biologische beschikbaarheid van deze in vet oplosbare voedingsstof te garanderen.

Swanson EFA's Krill Oil & Astaxanthin
Gemaakt van 100% pure Superba2 ™ Antarctische krillolie, dit essentiële vetzuursupplement is een geweldige manier om uw dagelijkse dosis omega-3-vetzuren te krijgen op een manier die uw lichaam gemakkelijk kan verteren en gebruiken, samen met een boost van 4 mg astaxanthine.

Astaxanthine dosering

Het aanbevolen doseringsbereik voor astaxanthine ligt tussen 4 mg en 12 mg per dag.[20] De meeste van de hierboven genoemde onderzoeken blijven binnen dat bereik, maar sommige zijn de aanbevolen hoeveelheid overschreden. Doses tot 50 mg zijn getolereerd, maar een maximale toxiciteitslimiet voor astaxanthine is niet bekend.[20]

Volg altijd de aanwijzingen op uw productetiket en gebruik de kleinste effectieve dosis astaxanthine tenzij een arts anders aanbeveelt.

Hier is een samenvatting van de doses uit bovengenoemde onderzoeken:

  • Dosering Astaxanthine voor de gezondheid van het gezichtsvermogen: onderzoekers bevelen 4 mg tot 12 mg per dag aan
  • Astaxanthine dosering voor cognitieve gezondheid: studies gebruikten 12 mg per dag
  • Dosering Astaxanthine voor de gezondheid van het hart: onderzoeken gebruikt tussen 1,8 mg en 21,6 mg per dag
  • Dosering astaxanthine voor de huid: studies gebruikt 6 mg oraal, met of zonder 2 ml actuele astaxanthine-crème
  • Dosering Astaxanthine voor lichaamsbeweging en sporters: onderzoeken gebruikt tussen 4 mg en 20 mg per dag

Astaxanthine bijwerkingen en interacties

Astaxanthine is veilig gebruikt wanneer het gedurende 12 weken in doses tussen 4 mg en 40 mg per dag alleen werd ingenomen en gedurende 4 maanden bij 4 mg dagelijks in combinatie met andere carotenoïden, vitaminen en mineralen.[21]

Laat uw arts weten welke supplementen u gebruikt, vooral als u voorgeschreven medicijnen gebruikt, om mogelijke interacties te voorkomen. Astaxanthine kan een wisselwerking hebben met bepaalde hormoonveranderende medicijnen.[21]

Wanneer het wordt ingenomen in extreme doses van 48 mg per dag, kan de rode pigmentatie in astaxanthine ervoor zorgen dat de ontlasting een roodachtige tint krijgt.[20]

Voordelen van Astaxanthin Recap

Astaxanthine is een steeds meer bestudeerde carotenoïde met tal van potentiële gezondheidsvoordelen. Onderzoek heeft aangetoond dat astaxanthine het gezichtsvermogen, de huid, gezondheid van de hersenen, cardiovasculaire gezondheid en ondersteuning van atletische voeding. U kunt astaxanthine aan uw dieet toevoegen door uw dagelijkse consumptie van voedingsmiddelen met astaxanthine te verhogen, of door te kiezen voor een dagelijks supplement om elke dag gemakkelijk meer van deze krachtige antioxidant te krijgen.

Onze filosofie is dat je voor je lichaam moet zorgen omdat dit het enige permanente thuis is dat je hebt. Het is wat haar inspireerde om een carrière in de voeding na te streven en uiteindelijk ook tot haar leidde Swanson Gezondheid.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Voetnoten & Referenties

  1. Astaxanthin: een antioxidant Powerhouse. Nutraceuticals World. (Toegankelijk 5/25/2018) [] []
  2. Astaxanthine. Universiteit van Michigan Medicine. (Toegankelijk 5/25/2018) [] [] [] []
  3. Carotenoïden - antioxiderende eigenschappen. Amerikaanse National Library of Medicine. (Toegankelijk 5/25/2018) []
  4. Potentiële rol van carotenoïden als antioxidanten bij de gezondheid en ziekte van de mens. Amerikaanse National Library of Medicine. (Toegankelijk 5/25/2018) []
  5. Klinische proeven met Astaxanthin. Amerikaanse National Library of Health. (Toegankelijk 5/25/2018) []
  6. Veroudering en Vision Loss Fact Sheet. American Foundation for the Blind. (Betreden 05/15/2018) []
  7. Algen Astaxanthine - Een krachtige molecule voor een goede gezondheid. Journal of Algal Biomass Utilization. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  8. Astaxanthine: bronnen, extractie, stabiliteit, biologische activiteiten en de commerciële toepassingen - een beoordeling. Marine Drugs. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  9. Veranderingen in visuele functie na perorale astaxanthine. Nakamura, A & Isobe, R & Otaka, Y & Abematsu, Y & Nakata, D & Honma, C & Sakurai, S & Shimada, Y & Horiguchi, M. ResearchGate. (Toegankelijk 5/29/2018) [] []
  10. Vermoeidheid van de ogen (asthenopie) door astaxanthine. Therapeutica tegen veroudering. ResearchGATE. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  11. Neuroprotectieve eigenschappen van de mariene carotenoïde astaxanthine en omega-3 vetzuren, en perspectieven voor de natuurlijke combinatie van beide in krillolie. National Library of Medicine. (Toegankelijk 5/29/2018) [] []
  12. Astaxanthine, celmembraanvoeding met diverse klinische voordelen en anti-verouderingspotentieel (Toegankelijk 5/29/2018) []
  13. Basisbiologie van oxidatieve stress en het cardiovasculaire systeem. PubMed. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  14. 'S Werelds best bewaarde gezondheidsgeheim natuurlijke astaxanthine. Bob Capelli, Gerald Cysewski. Cyanotech Corporation. (Toegankelijk 5/29/2018) [] [] []
  15. 7 Potentiële voordelen van Astaxanthin. Healthline. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  16. Cosmetische voordelen van astaxanthine voor mensen. Biochimica Polonica. (Toegankelijk 5/29/2018) [] [] []
  17. Effect van Astaxanthin op de prestaties van de fietstijdproef. International Journal of Sports Medicine. (Toegankelijk 5/29/2018) [] [] []
  18. Astaxanthine: bronnen, extractie, stabiliteit, biologische activiteiten en de commerciële toepassingen - een beoordeling. Marine Drugs.(Bezocht op 23-01-2018) []
  19. Kleurstoffen in zalm. Bellona Foundation. (Toegankelijk 5/29/2018) []
  20. Astaxanthine. Drugs.com. (Toegankelijk 5/29/2018) [] [] []
  21. Astaxanthine. WebMD. (Toegankelijk 5/29/2018) [] []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
  • Prijzen
    Toon prijzen met of zonder verzending inbegrepen om u te helpen ons te vergelijken met andere wereldwijde websites en marktplaatsen. Lees meer op onze prijspagina.
Hoofdmenu

Internationale sites