CoQ10-bijwerkingen

Leestijd: 7 notulen
CoQ10-bijwerkingen

Het is slim om je te informeren over de supplementen die je neemt. Wat u in uw lichaam stopt, is van belang en kan op vele manieren uw gezondheid beïnvloeden! Sommige voedingssupplementen, waaronder CoQ10, kunnen met trots een groot aantal potentiële voordelen claimen. Maar het is nog steeds een goed idee om van dichterbij te bekijken en te leren wat er in de supplementen die je neemt, hoe je kwaliteitssupplementen te kiezen, en of er mogelijke bijwerkingen of interacties tussen supplementen en medicijnen bij elkaar zijn.

In het geval CoQ10 wegen de mogelijke voordelen meestal ruimschoots op tegen het potentieel voor milde bijwerkingen en zijn er enkele mogelijke interacties om in gedachten te houden.

Voordelen van CoQ10 Infographic

Wat is CoQ10?

Co-enzym Q10 komt van nature voor in veel levende wezens, inclusief planten, bacteriën, dieren en zelfs mensen. Het is officieel geclassificeerd als een antioxidant, maar onze cellen gebruiken het voor de productie van adenosine trifosfaat (ATP), dat cellen helpt energie en vitaliteit te geven voor een gezonde groei en onderhoud. [1] Omdat CoQ10 essentieel is, wordt het vaak als een vitamine-achtige voedingsstof beschouwd, maar ons lichaam maakt er een deel van natuurlijk, zodat het niet als een vitamine wordt geclassificeerd.

Maar alleen al omdat we sommige CoQ10 maken, betekent nog niet dat we er genoeg van maken voor een optimale gezondheid. En naarmate we ouder worden, begint onze natuurlijke CoQ10-productie af te nemen. [2] We halen het nog steeds als we ouder worden, gewoon niet zo veel, en dat kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Er zijn ook medicijnen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op hoeveel CoQ10 ons lichaam produceert. CoQ10-rijk voedsel en CoQ10-supplementen kan helpen om je niveaus van dit essentiële co-enzym omhoog te houden en het welzijn te bevorderen.

Waarvoor wordt CoQ10 gebruikt?

CoQ10 bevordert de gezondheid op cellulair niveau, ondersteunt cellulaire energie en werkt hard als een antioxidant om vrije radicalen en schade door oxidatie te bestrijden spanning. Het kan ook helpen om een gezond hart en zenuwstelsel te bevorderen en spierkracht en fysieke prestaties te ondersteunen. [3]

CoQ10-tekortkomingen zijn in verband gebracht met andere voedingstekorten, evenals genetische defecten, chronische problemen en mitochondriale problemen. [2] Lage CoQ10-spiegels kunnen ook een bijwerking zijn van statinebehandelingen. [4]

CoQ10-gebruik en CoQ10-voordelen

CoQ10 voor cardiovasculaire gezondheid

CoQ10 kan "significante cardiovasculaire beschermende effecten" hebben. [5] Het kan ook extra ondersteuning bieden aan mensen die statines nemen, waardoor spiergerelateerde statinegevallen worden verminderd en mensen die statines nodig hebben, deze consequent kunnen gebruiken. [5] CoQ10 ondersteunt de algemene gezondheid van het hart op veel belangrijke gebieden.[5]

CoQ10 voor gezondheid van het zenuwstelsel

Vroeg onderzoek suggereert dat hoge doses CoQ10 gunstig kunnen zijn voor mensen die bezorgd zijn over de gezondheid van het zenuwstelsel en lichaamsbeweging.[3] CoQ10 kan een invloed hebben op autonome zenuwactiviteit bij gezonde proefpersonen. [6] Het autonome zenuwstelsel reguleert enkele zeer belangrijke, onvrijwillige functies van het lichaam, waaronder het hart, gladde spieren, darmkanaal spieren en klieren. [7]

CoQ10 en gezonde spieren

Skeletspieren hebben CoQ10 nodig voor energie, groei en reparatie. [8] En veel artsen bevelen aan CoQ10-supplementen voor mensen die medicijnen nemen die spiersymptomen kunnen veroorzaken.[8] CoQ10 kan helpen verzwakking en andere spierproblemen te verminderen die gerelateerd zijn aan het gebruik van statines, omdat deze symptomen kunnen worden gekoppeld aan een door statines geïnduceerde CoQ10-tekort.[8] Statines kunnen het vermogen van het lichaam blokkeren om CoQ10 te produceren.[8]

CoQ10 en fysieke prestaties

Co-enzym Q10 speelt een belangrijke rol bij de energieproductie, waardoor het een kandidaat wordt voor fysieke prestatiestudies, maar de jury is nog steeds overtuigd van de voordelen. Eén onderzoek suggereert dat CoQ10 het uithoudingsvermogen tijdens het sporten kan verhogen, waardoor gezonde individuen (zowel getraind als ongetraind) langer kunnen bewegen. [9] Andere studies over CoQ10 en fysieke prestaties hebben echter gemengde resultaten opgeleverd.[3]

Sommige minder bestudeerde toepassingen van CoQ10 omvatten gewichtsbeheersing, gezondheid van de huid en reproductieve gezondheid.

Koop CoQ10 voor hartgezondheid en cellulaire energie.

CoQ10-dosering

Er is geen vastgestelde dagelijkse inname van CoQ10, maar een typische dagelijkse dosis is 100 mg tot 200 mg per dag. [10] Studies hebben doses gebruikt variërend van 50 mg tot 1200 mg per dag, en zelfs tot 3000 mg per dag in sommige gevallen, meestal verdeeld over verschillende doses gedurende de dag. [8], [10] Hier zijn enkele CoQ10-doseringen die worden gebruikt in studies voor specifieke gezondheidsgebieden.

CoQ10-tekort- 150 mg tot 2400 mg per dag. [11]

Mitochondriale ondersteuning- 150 mg tot 160 mg per dag, of 2 mg voor elke kg lichaamsgewicht per dag. In sommige gevallen kunnen de doses geleidelijk worden verhoogd tot 3000 mg per dag. [11]

Hart gezondheid- 100 mg per dag gedurende maximaal 4 maanden of 2 mg per kg lichaamsgewicht per dag gedurende maximaal een jaar. [11]

Zenuw ondersteuning- 400 mg per dag gedurende 12 weken. [11]

Gespierde ondersteuning- 100 mg per dag gedurende 3 maanden. [11]

CoQ10 kan het beste worden ingenomen bij een maaltijd of naast een op olie gebaseerd supplement, zoals krill olie of kokosnootolie, omdat het in vet oplosbaar is. Door de aanwezigheid van vet kan uw lichaam CoQ10 afbreken om het te absorberen. [5] Volg altijd de gebruiksinstructies op de door u gebruikte supplementen en raadpleeg uw arts als u van plan bent de aanbevolen dosering te overschrijden.

Is Coq10 veilig?

CoQ10 heeft een goed veiligheidsrecord wanneer het volgens de instructies wordt ingenomen. [8] Het wordt als "waarschijnlijk veilig" beschouwd voor de meeste volwassenen en "mogelijk veilig" voor kinderen wanneer het oraal wordt ingenomen, maar geef CoQ10 nooit aan een kind zonder eerst de arts van het kind te raadplegen.[11] Gebruik CoQ10 ook niet als u zwanger bent of borstvoeding geeft, tenzij uw arts u dit heeft verteld.

Als u medicijnen gebruikt of een behandeling ondergaat voor gezondheidsproblemen, neem dan altijd contact op met uw arts voordat u een nieuw supplement start. CoQ10 wordt over het algemeen goed verdragen, maar er zijn enkele mogelijke bijwerkingen en interacties. [11]

Koop CoQ10 voor hartgezondheid en cellulaire energie.

Wat zijn de potentiële CoQ10-bijwerkingen?

De veiligheid van CoQ10 maakt het een uitstekende keuze voor het ondersteunen van gezondheid en welzijn voor degenen die het nodig hebben; echter, zoals bij elk supplement, ervaren sommige mensen CoQ10-supplement-bijwerkingen. Bijwerkingen van CoQ10 zijn zeldzaam en meestal mild. Ze kunnen diarree, misselijkheid en maagzuur omvatten. [10] Er zijn ook gevallen geweest van individuen die 100 mg of meer CoQ10 per dag innamen met veranderingen in stemming of spijsverteringswelzijn. [12]

CoQ10 Supplement bijwerkingen

De CoQ10 in Swanson Gezondheidssupplementen zijn een volledig natuurlijke trans-isomeer afgeleid van gistfermentatie. Supplementen zorgen voor een meer geconcentreerde vorm van het co-enzym dan wat wordt aangetroffen in de meeste CoQ10-voedselbronnen en CoQ10-supplementenen ze veroorzaken zelden problemen. Maar zoals hierboven vermeld, zijn er enkele zeldzame, milde bijwerkingen van CoQ10. Als u zich zorgen maakt over de bijwerkingen van CoQ10-supplementen, praat dan eerst met uw arts of apotheker, vooral als u voorgeschreven medicijnen gebruikt, omdat er een aantal mogelijke interacties zijn. Enkele veel voorkomende interacties worden hieronder vermeld.

CoQ10-geneesmiddelinteracties

We hebben hieronder een aantal veel voorkomende geneesmiddeleninteracties opgenomen, maar laat uw arts weten welke supplementen u gebruikt en bespreek mogelijke interacties tussen uw supplementen en andere medicijnen die u gebruikt of behandelingen die u krijgt.

Bloeddruk

CoQ10 kan de effecten van sommige medicijnen die worden gebruikt om de bloeddruk te verlagen, verhogen. [11]

Roken

Het roken van sigaretten put uw lichaam van opgeslagen CoQ10 uit. [11]

Chirurgie

CoQ10 kan de bloeddrukregeling zowel tijdens als na de operatie verstoren, dus stop het gebruik minstens twee weken voor een chirurgische ingreep. [11]

Bloedverdunners

CoQ10 kan de effectiviteit van bloedverdunners verminderen. Als u een bloedverdunner gebruikt, overleg dan met uw arts voordat u CoQ10 inneemt. [3]

Sommige vaak voorgeschreven geneesmiddelen kunnen de CoQ10-spiegels van het lichaam aantasten, waaronder clonidine, glyburide, hydrochloorthiazide, nortriptyline, doxepin, glipizide en bètablokkers. [8]

CoQ10-supplementen

Er zijn twee vormen van CoQ10-supplementen: ubiquinone en ubiquinol. Ubiquinol is de actieve vorm van CoQ10 en uw lichaam zet ubiquinon om in ubiquinol. Het zijn beide geweldige opties, maar sommige medische experts zeggen dat jongere mensen mogelijk meer baat hebben bij ubiquinone en oudere mensen kunnen meer baat hebben bij ubiquinol. [5]

Swanson Health CoQ10-supplementen

Swanson Ultra CoQ10 (200 mg CoQ10): SwansonHet CoQ10 200 mg ubiquinonsupplement produceert adenosinetrifosfaat (ATP) in het lichaam, dat energie creëert en de cardiovasculaire functie ondersteunt.

Swanson Ultra CoQ10 100 (100 mg CoQ10): Levert 100 mg Swanson Ultra CoQ10 als ubiquinone per softgel om de cardiovasculaire gezondheid te bevorderen en de productie van ATP in het lichaam te ondersteunen.

Swanson Ultra Ubiquinol (100 mg CoQ10): Ubiquinol van farmaceutische kwaliteit in de eerste gestabiliseerde, bio-identieke CoQ10-aanvullende vorm van ubiquinol, dezelfde vorm als 90% van de CoQ10 die in het lichaam is opgeslagen. Dit supplement bereikt hogere verhogingen van de circulerende CoQ10 in de bloedbaan met slechts een fractie van de dosis en bevordert een gezonde hartfunctie. Dit supplement is ook verkrijgbaar in een kleinere fles, zie Swanson Ultra Ubiquinol (100 mg CoQ10, 60 tellen)

Swanson Ultra Ubiquinol - maximale sterkte (200 mg CoQ10): De volgende generatie CoQ10 ™ -suppletie! Deze biologisch beschikbare vorm van CoQ10 is klaar voor onmiddellijke benutting door uw lichaam en bereikt hogere verhogingen van CoQ10 in de bloedbaan met slechts een fractie van de dosis.

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Voetnoten & Referenties

  1. Co-enzym Q10 (CoQ10): diepgaand. National Institutes of Health. (Toegankelijk 1/5/2018) []
  2. Co-enzym Q10: de essentiële voedingsstof. US National Library of Medicine. (Toegankelijk 03/20/2018) [] []
  3. Co-enzym Q10. De Mayo Clinic. (Toegankelijk 1/5/2018) [] [] [] []
  4. Co-enzym Q10 (CoQ10): diepgaand. National Institutes of Health.(Bezocht 1/5/2018) []
  5. CoQ10: Wat zijn de hartgezondheidsvoordelen? Cleveland HeartLab (Toegankelijk 03/20/2018) [] [] [] [] []
  6. Invloed van CoQ10 op autonome zenuwactiviteit en energiemetabolisme tijdens inspanning bij gezonde proefpersonen. PubMed. (Toegankelijk 03/20/2018) []
  7. Medische definitie van autonoom zenuwstelsel. MedicineNet.com (Toegankelijk 03/20/2018) []
  8. CoQ10-supplement. Hoe dingen werken. (Toegankelijk 03/20/2018) [] [] [] [] [] [] []
  9. Effecten van acute en 14-daagse co-enzym Q10-suppletie op de trainingsprestaties bij zowel getrainde als ongetrainde personen. US National Library of Medicine. (Toegankelijk 03/20/2018) []
  10. Co-enzym Q10: CoQ10. WebMD. (Toegankelijk 03/20/2018) [] [] []
  11. Co-enzym Q10 Overzicht, Gebruik, Bijwerkingen, Interacties, Dosering. WebMD. (Toegankelijk 03/20/2018) [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
  12. Co-enzym Q10 - Overzicht van onderwerpen. WebMD. (Toegankelijk 03/20/2018) []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
Hoofdmenu

Internationale sites