Glucosamine-overzicht: de beste soorten (en vormen) voor gewrichtsgezondheid

Leestijd: 5 notulen
Glucosamine-overzicht: de beste soorten (en vormen) voor gewrichtsgezondheid

Wanneer stijve knieën of andere gewrichten het moeilijk maken om het normale tempo van het leven bij te houden, wenden veel mensen zich tot gezamenlijke gezondheidssupplementen zoals glucosamine om hun gewrichten te voeden en hen te helpen actief te blijven. Maar zoals met bijna elke andere categorie supplementen, komen gezamenlijke producten zoals glucosamine in verschillende soorten en vormen voor. Voordat we ingaan op de verschillende soorten glucosamine, laten we een snelle opfriscursus doen over wat glucosamine is en hoe het de gezondheid van gewrichten ondersteunt.

Wat is Glucosamine?

Glucosamine is een in de natuur voorkomend bestanddeel dat in uw lichaam wordt aangetroffen. Een van de rollen in het lichaam is om kraakbeen gezond te houden. Kraakbeen is een van de hoofdstructuren die je botten beschermt waar ze elkaar ontmoeten in de verschillende gewrichten in je hele lichaam.[1]

Naarmate je ouder wordt, kan het kraakbeen verzwakken en afbreken, wat invloed kan hebben op hoe gewrichten functioneren en voelen.[2] Gezamenlijke gezondheidsproblemen in verband met veroudering treffen alleen al in de Verenigde Staten miljoenen volwassenen.[2] En klinisch bewijs suggereert dat bepaalde glucosaminesupplementen gewrichten kunnen troosten en de effecten van veroudering op kraakbeen kunnen vertragen.[1]

Verschillende soorten glucosamine

Er zijn drie veel voorkomende soorten glucosamine in verschillende voedingssupplementen: glucosamine sulfaat, glucosamine hydrochloride (HCL) en N-acetyl-glucosamine (NAG).[1] Glucosaminesulfaat is het type dat het meest wordt gebruikt in klinisch onderzoek en het is de natuurlijk voorkomende vorm die in het menselijk lichaam wordt aangetroffen.[1]

  • Glucosamine sulfaat
    Glucosamine sulfaat is glucosamine gebonden aan zwavel. De meeste onderzoekers hebben zich in hun studies op deze vorm glucosamine gericht. Voor gewrichtsgezondheid - vooral van de knie - blijkt uit het meeste onderzoek dat glucosamine sul [haatsupplementen de gezondheid van gewrichten ondersteunen, en het kan de natuurlijke afbraak van schokdemping van gewrichten gedurende langere tijd vertragen.[1] Glucosaminesulfaat is bijna altijd afkomstig van schelpdieren, zoals garnalen en krab, dus wees voorzichtig als je schelpdieren hebt allergieën en kies een glucosaminesupplement gemaakt zonder schaaldieren in plaats daarvan.
  • Glucosamine hydrochloride (HCL)
    Glucosaminehydrochloride is glucosamine gebonden met chloridemoleculen. In tegenstelling tot glucosamine sulfaat, wordt glucosamine hydrochloride vaak vervaardigd uit andere bronnen dan schelpdieren.[3] Lees echter wel het productetiket om de ingrediënten en waarschuwingen te controleren. Hoewel het leeuwendeel van het onderzoek naar glucosamine werd gedaan met glucosamine sulfaat, is er enig onderzoek dat aantoont dat glucosamine hydrochloride vergelijkbare voordelen biedt voor de gezondheid van de gewrichten, en deze vorm kan een alternatief zijn voor vegetariërs, veganisten en mensen die op zoek zijn naar niet-schelpdierbronnen .[3]
  • N-acetyl-glucosamine (NAG)
    In plaats van gebonden te zijn aan zwavel- of chloridemoleculen zoals de soorten glucosamine hierboven, is N-acetylglucosamine een unieke verbinding bestaande uit glucosamine en azijnzuur. Azijnzuur is een groter en complexer molecuul dan zwavel of chloride.[4] Net als andere vormen van glucosamine, wordt het genomen om gewrichtsweefsel te ondersteunen, maar n-acetyl-glucosamine wordt ook gebruikt als een anti-verouderingsingrediënt voor de huid, en het kan enige ondersteuning bieden voor de spijsvertering.[4],[5]

Glucosamine-combinatieformules

Glucosamine wordt vaak gevonden in combinatieformules voor gewrichtsgezondheid samen met ingrediënten die samenwerken om gewrichtsweefsels te voeden en mobiliteit te bevorderen. Glucosamine, chondroïtine en MSM zijn populaire voedingsstoffen voor gewrichten, maar u vindt ook gewrichtsondersteunende formules met ingrediënten zoals chondroïtine, hyaluronzuur, collageen en haaienkraakbeen.

Glucosamine en Chondroïtine
Net als glucosamine is chondroïtinesulfaat een natuurlijk bestanddeel van kraakbeen.[6] Het is een complexe koolhydraat die je kraakbeen helpt water vast te houden.[6] In combinatie met glucosamine in combinatiesupplementen ondersteunen de twee zowel de demping van uw gewrichten als de smering en beweeglijkheid van uw gewrichten.

Glucosamine, Chondroïtine en MSM
Terwijl glucosamine en chondroïtine synergetisch werken om de kraakbeenstructuur en dempende functie van uw gewrichten te ondersteunen, bevordert MSM (methylsulfonylmethaan) - een zeer biologisch beschikbare vorm van zwavel - gezonde bindweefsels zoals pezen, ligamenten en andere belangrijke gewrichtsweefsels.[7] Het werkt ook als een antioxidant om weefselcellen te beschermen.[7] Velen zien deze drie-in-één combinatieformule als een optie voor volledige gezamenlijke voeding.

Hyaluronzuur
Je gewrichten zijn afhankelijk van smering om goed en comfortabel te werken. Uw lichaam gebruikt een stof die synoviale vloeistof wordt genoemd om uw gewrichtsweefseloppervlakken gesmeerd te houden. Deze vloeistof vermindert wrijving om gewrichten soepel te laten glijden.[8] Een belangrijke component van deze synoviale vloeistof is hyaluronzuur, dat een sleutelrol speelt bij gewrichtssmering door viscositeit aan synoviale vloeistof te verschaffen.[8] Om deze reden is hyaluronzuur een populair ingrediënt geworden in veel supplementen die worden genomen om gewrichtssmering te bevorderen, evenals in combinatieformules voor de gezondheid van gewrichten.

Collageensupplementen
Collageen is een eiwitcomponent van kraakbeen, bot en andere weefsels.[9] Collageen wordt genomen om de mobiliteit en de algehele gezondheid te ondersteunen, en sommige vormen worden genomen om het haar, de huid en nagels ten goede te komen.[9]

Wat is de beste vorm van glucosamine?

Glucosamine-supplementen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen. Glucosamine-tabletten en -pillen komen vaak voor, maar het is ook verkrijgbaar in vloeibare suspensies, poeders en actuele crèmes. Uiteindelijk moet het kiezen van welk type glucosamine en in welke vorm (capsule, tablet of vloeistof) een beslissing zijn op basis van een gezonde dialoog tussen u en uw primaire zorgverlener, en moet u overwegen welke vorm u het meest waarschijnlijk aanneemt regelmatige basis.

Een typische dosering glucosaminesulfaat voor de gezondheid van de gewrichten is 1500 milligram per dag, vaak verdeeld in drie porties van 500 mg, maar volg altijd de instructies op het productetiket tenzij opgedragen door uw arts.[10]

Glucosamine-pillen
Het toevoegen van een glucosamine-pil aan uw supplementroutine is misschien de handigste manier om uw dagelijkse dosis glucosamine te krijgen. Glucosamine supplementen zijn gemakkelijk verkrijgbaar in doses van 200 mg tot 1500 mg per tablet, en vele gewrichts-gezondheid combinatieformules zijn verkrijgbaar in capsulevorm.

Vloeibare glucosamine
Vloeibare glucosamine wordt gemakkelijk opgenomen door het lichaam en kan een geweldig alternatief zijn voor mensen die niet van pillen slikken of hun supplementen liever in een drankje mengen. Het komt vaak in fruitsmaken, zoals sinaasappel en bosbes, die goed mengen met sappen, smoothies of gewoon water. De meeste vloeibare glucosaminesupplementen moeten na opening worden gekoeld, dus controleer uw productetiket voor opslaginstructies.

Glucosamine poeder
Glucosamine poeder is ook gemakkelijk te mengen in dranken, komt in verschillende smaken en biedt een doseringsflexibiliteit vergelijkbaar met vloeibare glucosamine. Maar in tegenstelling tot vloeibare glucosamine, hoeft het meestal niet te worden gekoeld na opening.

Glucosamine Joint Creams
Veel actuele crèmes voor de gezondheid van de gewrichten omvatten glucosamine samen met extra gewrichtsondersteunende ingrediënten zoals capsaïcine (voor verwarmende werking) en boswellia-extract. Boswellia-extract is een kruidentonicum dat wordt gebruikt om gewrichten te kalmeren en kraakbeen te ondersteunen.[11]

Als u op zoek bent naar optimale ondersteuning voor de gezondheid van gewrichten, wilt u misschien ook lezen Glucosamine voordelen voor gezamenlijke gezondheid en verderof MSM voordelen. Bekijk ook het artikel Meer verplaatsen: elke dag meer bewegen.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Voetnoten & Referenties

  1. Glucosaminesulfaat. MedlinePlus. Glucosaminesulfaat. MedlinePlus. (Bezocht 04/05/2018) [] [] [] [] []
  2. Inzicht in kraakbeen, gewrichten en het verouderingsproces. Healthline. (Betreden: 04/05/2018) [] []
  3. Glucosamine hydrochloride. MedlinePlus. (Betreden op 04/09/2018) [] []
  4. N-acetyl-glucosamine. Michigan Medicine. Universiteit van Michigan. (Betreden op 04/09/2018) [] []
  5. Glucosamine: een ingrediënt met huid en andere voordelen. PubMed.(Betreden op 04/09/2018) []
  6. Glucosamine en Chondroïtine. Nationaal centrum voor complementaire en integratieve gezondheid. (Bezocht 3/5/2018) [] []
  7. Methylsulfonylmethane: toepassingen en veiligheid van een nieuw voedingssupplement. Amerikaanse National Library of Medicine. (Bezocht 04/10/2018) [] []
  8. Technische smering in gewrichtskraakbeen. Amerikaanse National Library of Medicine. (Bezocht 04/10/2018) [] []
  9. Gelatine. WebMD. (Bezocht 04/10/2018) [] []
  10. GLUCOSAMINESULFAAT. WebMD. (Bezocht 04/10/2018) []
  11. Boswellia (Indische wierook) (Bezocht 04/10/2018) []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
Hoofdmenu

Internationale sites