Luteïne en Zeaxanthin Voordelen om uw ogen en huid te beschermen

Leestijd: 8 notulen
Luteïne en Zeaxanthin Voordelen om uw ogen en huid te beschermen

Voeding is een essentieel onderdeel van ons gezond houden op de lange termijn, en onze ogen en huid zijn geen uitzondering. Ongeveer 79% van de mensen met zichtverlies in het VK is ouder dan 64 en onze bevolking vergrijst - tegen 2030 zullen naar schatting 17 miljoen mensen ouder zijn dan 65 jaar. [1] Dat betekent dat er in de toekomst meer kans is dat nog meer mensen zich zorgen maken over de gezondheid van het oog. [1] Daarnaast is in 2017 de American Academy of Dermatology meldde dat 1 op de 4 mensen elk jaar last heeft van huidgezondheid. [2]

Dit alles komt overeen met een belangrijke waarheid: we moeten alles doen wat we kunnen om onze gezondheid te ondersteunen en ervoor zorgen dat we genoeg krijgen van de voedingsstoffen die ondersteuning bieden. specific gezondheidsgebieden, waaronder antioxidante carotenoïden zoals luteïne en zeaxanthine voor oog- en huidondersteuning.

Wat zijn Luteïne en Zeaxanthin?

Luteïne en zeaxanthine zijn voedingsstoffen die worden geclassificeerd als carotenoïde pigmenten. U bent misschien bekend met andere carotenoïden, zoals Vitamine A (beta-caroteen) gevonden in oranje producten zoals wortels, of lycopene gevonden in rode producten zoals tomaten, watermeloen en rode pepers. Carotenoïden zijn de pigmenten die onze producten kleur geven en meer dan 600 carotenoïden zijn in de natuur geïdentificeerd. [3]

Elke carotenoïde biedt unieke voordelen en sommige hebben affiniteit met bepaalde delen van het lichaam. [3] Luteïne en zeaxanthine zijn vooral gunstig voor de gezondheid van ogen en huid. [3] Carotenoïde voedingsstoffen maken een groot deel uit van waarom we zouden moeten streven naar het eten van een verscheidenheid aan kleurrijke producten. Het diversifiëren van onze inname van echt voedsel geeft ons een voedingsdiversiteit, een belangrijke factor in het handhaven van gezondheid en welzijn.

Luteïne en zeaxanthine zijn ook bekend als maculaire pigmenten. [3] Het zijn nuttige carotenoïde pigmenten die sterk geconcentreerd zijn in de macula en luteïne zit ook in de huid. [3] Deze twee maculaire carotenoïden lijken qua structuur en voordeel op elkaar. Je zult luteïne en zeaxanthine vaak samen vinden in hetzelfde voedsel, en ze zijn ook samen beschikbaar in luteïne en zeaxanthine tabletten en softgels.

Hoe werken Luteïne en Zeaxanthin?

De voordelen van deze carotenoïden voor het gezichtsvermogen zijn voornamelijk het gevolg van hun vermogen om schadelijk blauw licht te helpen filteren, en ze bieden ook antioxiderende voordelen. Waarom is het uitfilteren van blauw licht zo belangrijk? Blauwe lichtstralen zijn korter en energieker dan elk ander type licht op het zichtbare kleurenspectrum, dus blauwlichtstralen zijn schadelijker voor ons netvlies.[4] Blauw licht is heel dicht bij ultraviolet (UV) licht, dat niet zichtbaar is voor het menselijk oog. Zoals UV-licht, blauw licht komt van nature uit de zon. Elektronische apparaten zijn voor de meesten van ons ook een belangrijke bron van blootstelling aan blauw licht. Er wordt meer blauw licht uitgezonden door smartphones, tablets, computers, televisies en andere elektronica dan door welke andere lichtbron dan ook. Omdat de gemiddelde volwassene meer dan 11 uur per dag op elektronische apparaten doorbrengt, zijn onze blootstellingsniveaus exponentieel toegenomen in vergelijking met vorige generaties. [5], [6]

Luteïne ondersteunt de gezondheid van de huid op een vergelijkbare manier en voor een deel door antioxidatieve ondersteuning te bieden aan gezonde huidcellen om oxidatieve schade te bestrijden, wat een belangrijke bijdrage levert aan veel gezondheidsproblemen van de huid, waaronder tekenen van huidveroudering. [3], [7]

Voordelen van Luteïne en Zeaxanthin

Luteïne en zeaxanthine zijn algemeen bekend als "oogvitaminen", omdat het belangrijkste onderzoeksgebied voor deze ingrediënten rond de gezondheid van de ogen is geweest. Mensen die regelmatig grotere hoeveelheden luteïne en zeaxanthine consumeren, hebben minder last van de gezondheid van de ogen, inclusief leeftijdgerelateerde oogproblemen. [8] Maar de antioxiderende effecten van luteïne kunnen zich ook uitstrekken tot vele andere gebieden, waaronder de gezondheid en het uiterlijk van de huid. [7]

Luteïne en zeaxanthine zijn beide sterke antioxidanten die gunstige effecten tegen oxidatie vertonen spanning van dagelijkse functies en milieukwesties. [9] Het zijn vrije radicalen afvangende voedingsstoffen, en aangezien schade door vrije radicalen een belangrijke bijdrage levert aan tekenen van huidveroudering en de gezondheid van de huid, kan bescherming tegen vrije radicalen helpen de huid gezond en vitaal te houden. [10]

Ook verbond een opwindend nieuw onderzoek hogere luteïne-niveaus met een hoger IQ, waarbij opgemerkt werd dat ongeveer 60% van de totale carotenoïden in hersenweefsel luteïne is. [11] Dus, het krijgen van uw dagelijkse dosis luteïne kan u zelfs helpen om u slimmer te maken! [11]

Luteïne en Zeaxanthin voor ooggezondheid

We worden elke dag beschoten met blauw licht - van schermen van onze digitale apparaten en het natuurlijke licht dat door onze ramen naar het licht van energiezuinige gloeilampen komt. Het innemen van supplementen van luteïne en zeaxanthine is een uiterst voordelige manier om onze ogen gezond te houden in het licht van zoveel blootstelling aan blauw licht.

Zoals eerder vermeld, wordt aangenomen dat de visuele voordelen van luteïne en zeaxanthine zijn gekoppeld aan hun vermogen om die schadelijke blauwe lichtstralen te filteren voordat ze schade kunnen veroorzaken. [12] Wanneer we ze consumeren, hopen ze zich op in de macula, de regio van het netvlies die verantwoordelijk is voor het gezichtsvermogen. [9], [13] De macula is ook het gebied van het oog dat het meest gevoelig is voor blootstelling aan blauw licht. [12]

Je zou het kunnen opvatten als zonnebrillen of als raamkleuren, maar we raden je aan om je zonnebril te blijven dragen omdat ze je eerste verdedigingslinie zijn terwijl je buiten bent tegen blauw licht van de zon en UV-schade aan je ogen. [12]

Naast hun voordelen tegen blootstelling aan blauw licht, hebben luteïne en zeaxanthin veel belofte getoond om onze ogen te beschermen tegen leeftijdsgerelateerde gezondheidsproblemen, wat wordt aangetoond door minder voorkomens van oogproblemen bij mensen die grotere hoeveelheden voedsel consumeren die deze maculaire carotenoïden. [14] Luteïne is ook in verband gebracht met nachtzichtvoordelen, omdat in één onderzoek luteïne werd gekoppeld aan betere visuele prestaties 's nachts. [13] Personen die luteïne supplementen gebruiken gedurende een periode van 36 maanden hebben ook verbeteringen gemeld in bestaande symptomen gerelateerd aan de gezondheid van het oog, maar we raden aan om zo snel mogelijk uw oogzorgschema te starten om potentiële oogproblemen te voorkomen voordat ze beginnen. [15]

Luteïne en Zeaxanthin voor de gezondheid van de huid

Als het erom gaat onze huid gezond te houden, werkt er veel tegen ons, maar we kunnen helpen de kansen in ons voordeel te stapelen met de juiste zorg en voeding. Net zoals onze ogen worden gebombardeerd met blauw licht, wordt onze huid voortdurend blootgesteld aan de elementen - vervuilde lucht, zonnestraling en veel chemicaliën in onze omgeving en huishoudelijke producten kunnen vrije radicalen en huidbeschadiging stimuleren. [10] Psychologische en fysieke stressoren spelen ook een rol, zoals voedingsleemtes of te veel eten, alcoholinname, plus ons eigen natuurlijke metabolisme genereert vrije radicalen die de gezondheid en het uiterlijk van onze huid kunnen beïnvloeden. [10]

Luteïne en zeaxanthine zijn een grote stap in de goede richting als het gaat om de gezondheid van de huid. Ze zijn sterke antioxidanten en helpen om schade door oxidatieve en omgevingsstressoren te bestrijden. [10] Het is bekend dat carotenoïden zich ophopen in de dermis en een rol spelen bij de bescherming van de huid. Hoewel luteïne vaak op veel lagere niveaus in de huid wordt aangetroffen dan sommige andere carotenoïden, spelen ze elk een belangrijke rol en dragen ze bij tot een grotere voedingsinspanning om de huid gezond te houden. [16]

Luteïne en Zeaxanthine Dosering: Hoeveel Luteïne en Zeaxanthin heb ik nodig?

Volgens de Amerikaanse optometrische verenigingde meeste westerse diëten zijn laag in zowel luteïne als zeaxanthine en de vereniging beveelt aan om uw dieet aan te vullen met ten minste 10 mg per dag luteïne en 2 mg per dag zeaxanthine om de gezondheid van uw ogen te ondersteunen als uw dieet weinig voedingsstoffen bevat. [17]

Doses van 6,9 mg tot 20 mg luteïne per dag zijn bestudeerd in wetenschappelijk onderzoek en doses tot 15 mg per dag zijn veilig gebruikt gedurende maximaal 2 jaar. [18] Vanwege variaties in productformules moet u altijd de aanwijzingen op uw productlabel volgen om te bepalen hoeveel luteïne en zeaxanthin u moet nemen.

Ter vergelijking: een kop rauwe boerenkool (een van de rijkste voedselbronnen van luteïne en zeaxanthine) bevat 22 mg luteïne en zeaxanthine, dus de boerenkool-enthousiasten onder ons profiteren van toegevoegde maculaire carotenoïden. [18]U kunt uw eigen dagelijkse inname controleren door de onderstaande lijst met voedselbronnen voor luteïne en zeaxanthine te raadplegen.

Hoe kan ik Luteïne en Zeaxanthin krijgen?

De beste manier om luteïne en zeaxanthine in uw dieet te krijgen, is door echte voedingsmiddelen te eten die deze bevatten, waaronder veel donkere bladgroenten. Kale bevat een hogere hoeveelheid luteïne en zeaxanthine, terwijl romaine, hele eieren en maïs kleinere hoeveelheden bevatten.

Omdat het eten van een stelletje boerenkool elke dag niet voor iedereen in de sterren staat, kunnen we onze voedingsbehoeften aan luteïne en zeaxanthine met supplementen, zoals Swanson Ultra Synergistic Eye Formula met luteïne en zeaxanthine, waaronder 20 mg luteïne afkomstig van extract van goudsbloembloem plus 2 mg zeaxanthine uit paprikapoeder. Het is een eenvoudige en kosteneffectieve manier om ervoor te zorgen dat u uw dagelijkse dosis luteïne krijgt. We bieden ook individuele supplementen van 40 mg luteïne of 4 mg zeaxanthine als u op zoek bent naar een hogere dagelijkse dosis van een voedingsstof.

Voedselbronnen van luteïne en Zeaxanthin

Welke voedingsmiddelen bevatten veel luteïne en zeaxanthine? Hier is een lijst met geselecteerde voedingsmiddelen die luteïne en zeaxanthine bevatten. [19]

  • Boerenkool (22 mg per 1 kop rauw, 44 mg per 1 kop gekookt)
  • Spinazie (6,7 mg per 1 kop rauw, 15 mg per 1 kop gekookt)
  • Raapgroenten (9 mg per ½ kop gekookt)
  • Collard greens (8,7 mg per ½ kopje gekookt)
  • Broccoli (3,3 mg per gekookte 1 kop)
  • Maïs (1,5 mg per ½ kop gekookt)
  • Snijsla (1,47 mg per 1 kop rauw)
  • Groene erwten (1,1 mg per halve kop)
  • Spruitjes (1 mg in ½ kop gekookt)
  • Eieren (0,3 mg in 2 hele eieren)

Luteïne en Zeaxanthine supplementen

Bescherm uzelf tegen blauw licht en schade door vrije radicalen met supplementen die speciaal zijn geformuleerd voor de gezondheid van ogen en huid. U kunt een supplement kiezen met alleen luteïne, of kiezen voor een supplement dat zowel luteïne als zeaxanthine bevat voor veelzijdige bescherming.

Swanson Ultra Vision Defense:Deze opwindende nieuwe formule bevat Lutemax® 2020 en een innovatieve nieuwe antioxidantenmengeling met TrueBroc® broccoli-extract, Mirtoselect® blauwe bosbes extract en AstaPure® astaxanthine om de effecten van luteïne te versterken. Deze baanbrekende formule levert een overvloed aan voedingsstoffen en antioxidanten die gezonde netvliezen ondersteunen, zodat uw ogen vandaag comfortabel en geconcentreerd blijven en elke dag vooruitgaan.

Swanson Ultra Lutein 20 mg:Bevordert gezonde ogen en huid en helpt bij het voorkomen van vermoeidheid en spanning van de ogen met 20 mg luteïne afkomstig van goudsbloembloemen. Dit is een geweldige optie voor flexibele luteïnedosering wanneer u al wat luteïne in uw dieet krijgt uit natuurlijke bronnen, maar uw inname wilt aanvullen om voedingshiaten te vullen. Deze formule is ook beschikbaar in 40 mg luteïne softgels als u een hogere dosis prefereert.

Swanson Ultra Zeaxanthin 4 mg:Versterk uw radicale verdediging voor uw ogen en andere vitale organen met Zeaxanthin. * Een lid van de carotenoïdenfamilie, Zeaxanthin is een krachtige antioxidant met specifieke voordelen voor oogweefsel. * Zeaxanthine en luteïne zijn in feite de meest voorkomende carotenoïden in het netvlies en macula van het oog. Naast zijn specifieke rol in de gezondheid van het oog, biedt zeaxanthin waardevolle bescherming voor het hele lichaam. *

Carotenoïden voor visie en huidondersteuning

Het belang van voeding voor gezonde ogen en huid moet niet worden onderschat. Voeding voor deze gebieden is een lang spel. Begin dus nu met het verzorgen van uw oog- en huidgezondheid, zodat u potentiële ouderdoms- en levensstijlgerelateerde problemen kunt voorgaan en uw gezondheid en welzijn op de lange termijn kunt ondersteunen.

* Deze verklaringen zijn niet geëvalueerd door de Food and Drug Administration. Deze producten zijn niet bedoeld om een ziekte te diagnosticeren, behandelen, genezen of voorkomen.

Voetnoten & Referenties

  1. RNIB State of the Nation Report 2016(Bezocht 22/01/2019) [] []
  2. Nieuwe studie toont aanzienlijke economische last van huidziekte in de Verenigde Staten. American Academy of Dermatology. (Betreden 05/15/2018) []
  3. Het bevorderen van de gezondheid van ogen en huid door inname van het natuurlijke carotenoïde luteïne. Springer Link. (Betreden 05/15/2018) [] [] [] [] [] []
  4. Dr. Vijaya Juturu op Blue Light en Lutein: Swanson Health Products Facebook Live Video. (10/23/2017) []
  5. Blauw licht kan van invloed zijn op uw slaapcyclus: Vision Service Plan VSPBlog. (Toegankelijk op 11/06/2017) []
  6. Amerikanen gebruiken elektronische media 11 uur per dag: Nielsen, via Statista. (Toegankelijk op 11/06/2017) []
  7. De rol van fytonutriënten in huidgezondheid. US National Library of Medicine. (Betreden 05/15/2018) [] []
  8. Luteïne. Medline Plus. (Betreden 05/15/2018) []
  9. De fotobiologie van Luteïne en Zeaxanthin in de ogen. US National Library of Medicine. (Toegankelijk 05/31/2018) [] []
  10. Vrije radicalen en extrinsieke huidveroudering. US National Library of Medicine. (Betreden 05/15/2018) [] [] [] []
  11. Studie verbindt luteïne-niveaus met hoger IQ. Nutra-ingrediënten. (Toegankelijk 05/16/2018) [] []
  12. Oogvitaminen. Bausch + Lomb. (Betreden 05/15/2018) [] [] []
  13. Suppletie met luteïne verbetert de visuele prestaties van Chinese bestuurders: 1-jarige gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie. PubMed. (Betreden 05/15/2018) [] []
  14. Luteïne. Medline Plus.(Bezocht op 15-05-2018) []
  15. Luteïne. Medline Plus. []
  16. Aanzienlijke correlaties van dermale totaal carotenoïden en dermaal lycopeen met hun respectieve plasmaspiegels bij gezonde volwassenen. US National Library of Medicine. (Betreden 05/15/2018) []
  17. Luteïne en Zeaxanthin. Amerikaanse optometrische vereniging. (Betreden 05/15/2018) []
  18. Luteïne. WebMD. (Betreden 05/15/2018) [] []
  19. Concentratie luteïne en zeaxanthine in fruit en groenten. American Macular Degeneration Foundation. (Betreden 05/15/2018) []

Laat een antwoord achter

Hoofdmenu

voorkeuren

  • Valuta
  • Taal
  • Levering Land
Hoofdmenu

Internationale sites